Driver's license system for points and traffic violations in Santo Domingo, Ecuador period 2000-2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47796/ves.v11i2.689

Keywords:

Driver's license for points, traffic violation, traffic accidents, social costs

Abstract

The points-based driver's license system is one of the coercive measures that are gaining greater popularity among states, by granting the possibility of penalizing repeat offenders with a reduction of points and, in extreme scenarios, the definitive withdrawal of the driving license. In this article, an analysis of the infractions committed by drivers who use the roads of the Santo Domingo canton, a town in Ecuador, is carried out, establishing the period 2000-2019 for the analysis; the year 2011 was the point of separation between the offenses committed before and after the implementation of the point-based driver's license system. The findings show that the measure contributed to reducing the generation of traffic violations by 18.85% in the 2011-2019 period compared to the 2000-2010 period. The conclusions obtained provide evidence to design public policies related to land transport management and the development of future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Alberto Viña Castillo, Carvallo Consulting Group. Santo Domingo de los Tsáchilas, Ecuador.

Economista por la Universidad Técnica de Ambato. Consultor encargado de estudios de mercado, docente de tercer nivel, funcionario público en el Municipio de Santo Domingo, Municipio de Quito, Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación, Instituto Superior Tecnológico Tsáchila. plusvalia13@yahoo.com.mx

Shirley Verónica Romo Álava, Instituto Superior Tecnológico Tsáchila. Santo Domingo de los Tsáchilas, Ecuador.

Abogada, funcionaria pública del Patronato Municipal de Inclusión Social, docente en el Instituto Superior Tecnológico Tsáchila, shirleyromo@tsachila.edu.ec

Fausto Remigio Cárdenas Narváez, Instituto Superior Tecnológico Tsáchila. Santo Domingo de los Tsáchilas, Ecuador.

Ingeniero Industrial y de Sistemas por la Universidad del Norte - México, experiencia en el sector petrolero. faustocardenas@tsachila.edu.ec

References

Agencia Nacional de Tránsito del Ecuador. (2021). https://www.ant.gob.ec/. Obtenido de https://sistematransito.ant.gob.ec:5038/PortalWEB/paginas/clientes/clp_criterio_consulta.jsp.

Ambo, T., Ma, J., & Fu, C. (2020). Investigating influence factors of traffic violation using multinomial logit method. International Journal of Injury Control and Safety Promotion, 1-8. doi: https://doi.org/10.1080/17457300.2020.1843499.

Banco Central del Ecuador. (2021). https://contenido.bce.fin.ec/documentos/Administracion/bi_menuCNAde_f.html. Obtenido de https://contenido.bce.fin.ec/documentos/Administracion/bi_menuCNAde_f.html.

Banco Mundial. (2019). Mortalidad provocada por lesiones por accidentes de tránsito(por cada 100.000 personas). Obtenido de https://datos.bancomundial.org/indicator/SH.STA.TRAF.P5.

Bernués Burillo , M. (2012). El Permiso por puntos y su solución aseguradora. Universitat de Barcelona. Obtenido de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/139878/1/TFM-DEAF-144_Bernues.pdf.

Cano Campos, T. (2011). ¿Es una sanción la retirada de puntos del permiso de conducir? Revista de Administración Pública, 184, 79-119. Obtenido de https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ZuatYaVzYKYJ:https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3640182.pdf+&cd=5&hl=es-419&ct=clnk&gl=ec.

Castillo-Manzano, J. I., & Castro-Nuño, M. (2012). Driving licenses based on points systems: Efficient road safety strategy or latest fashion in global transport policy? A worldwide meta-analysis. Transport Policy, 21, 191-201. doi: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.02.003.

Cavada Herrera, J. (2021). Licencia de conducir por puntos. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile | Asesoría Técnica Parlamentaria, 1-18. Obtenido de https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio/10221/32121/2/BCN_Licencia_de_conducir_por_puntos_coment_GW__2_.pdf.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed ed.). United States of America: Lawrence Erlbaum Associates. Obtenido de http://www.utstat.toronto.edu/~brunner/oldclass/378f16/readings/CohenPower.pdf.

Consejo Nacional de Competencias. (2012). Resolución 006-CNC-2012. Cuenca. Obtenido de http://www2.competencias.gob.ec/wp-content/uploads/2015/10/resolucin-006-2012.pdf.

Cortínez Pontoni, A. (2014). Respecto a la enseñanza del contraste de diferencia de medias para dos poblaciones normales y varianzas desconocidas. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 73-80. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/2733/273332763006.pdf.

Dong, H., Jia, N., Tian, J., & Ma, S. (2019). The effectiveness and influencing factors of a penalty point system in China from the perspective of risky driving behaviors. Accident Analysis and Prevention, 131, 171-179. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2019.06.005.

Empresa Pública Municipal de Transporte Terrestre de Santo Domingo. (2017). Resolución Nº EPMT-SD-VQM-SO-039-2017-12-18-07. Santo Domingo. Obtenido de https://www.epmtsd.gob.ec/docs/transparencia/2018/enero/a3/20180115161204932.pdf.

Empresa Pública Municipal de Transporte Terrestre de Santo Domingo. (2018). Resolución Nro. EPMT-SD-GG-HVV-2018-RRTV-001. Obtenido de https://www.epmtsd.gob.ec/docs/publicaciones/RTV.pdf.

Galindo-Domínguez, H. (2020). Estadística para no estadísticos: Una guía básica sobre la metodología cuantitativa de trabajos académicos. Alicante: 3 Ciencias Editorial Área de Innovación y Desarrollo,S.L. doi: https://doi.org/10.17993/EcoOrgyCso.2020.59.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2019). Anuario de Estadísticas de Transporte 2019. Obtenido de https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Economicas/Estadistica%20de%20Transporte/2019/2019_ANET_PPT.pdf.

Liu, Z., Wu, H., & Li, R. (2020). Effects of the penalty mechanism against traffic violations in China: A joint frailty model of recurrent violations and a terminal accident. Accident Analysis and Prevention, 141, 1-7. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2020.105547.

Ministerio de Transporte y Obras Públicas. (2021). https://www.obraspublicas.gob.ec/sppat-garantiza-atencion-a-las-victimas-de-accidentes-de-transito/. Obtenido de https://www.obraspublicas.gob.ec/sppat-garantiza-atencion-a-las-victimas-de-accidentes-de-transito/.

Ministerio de Transportes y Telecomunicaciones de Chile. (2011). Metodología Simplificada Estimación de Beneficios Sociales por disminución de accidentes en proyectos de vialidad interurbana. Departamento de Metodologías / División Planificación, Estudios e Inversiones. Obtenido de https://docplayer.es/3577349-Metodologia-simplificada-de-estimacion-de-beneficios-sociales-por-disminucion-de-accidentes-en-proyectos-de-vialidad-interurbana.html.

Ministerio de Turismo. (2017). Boletín de Estadísticas Turísticas 2013-2017. Obtenido de https://servicios.turismo.gob.ec/descargas/Turismo-cifras/AnuarioEstadistico/Boletin-Estadisticas-Turisticas-2013-2017_OK_01052020.pdf.

OCDE/FIT. (2017). Benchmarking de la seguridad vial en América Latina. Obtenido de https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/benchmarking-seguridad-vial-america-latina_0.pdf.

Pabón Renjifo, M. (2011). La accidentalidad vial en Colombia vista desde su sistema de licencias de conducción. Universidad de los Andes, Bogotá. Obtenido de https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/24493/u468942.pdf?sequence=1.

Presidencia Constitucional de la República de Ecuador. (2015). Decreto Ejecutivo Nro. 805: Creación del Servicio Público para Pago de Accidentes de Tránsito, SPPAT. Quito. Obtenido de https://www.gob.ec/sites/default/files/regulations/2018-10/DECRETO%20EJECUTIVO%20805%20ECUADOR%20CREACION%20SPPAT.pdf.

Presidencia Constitucional del Ecuador. (2012). Reglamento a la Ley de Transporte Terrestre Tránsito y Seguridad Vial. Quito. Obtenido de https://www.obraspublicas.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/03/Decreto-Ejecutivo-No.-1196-de-11-06-2012-Agencia Nacional de Tránsito del Ecuador. (2021). https://www.ant.gob.ec/. Obtenido de https://sistematransito.ant.gob.ec:5038/PortalWEB/paginas/clientes/clp_criterio_consulta.jsp.

Ambo, T., Ma, J., & Fu, C. (2020). Investigating influence factors of traffic violation using multinomial logit method. International Journal of Injury Control and Safety Promotion, 1-8. doi: https://doi.org/10.1080/17457300.2020.1843499.

Banco Central del Ecuador. (2021). https://contenido.bce.fin.ec/documentos/Administracion/bi_menuCNAde_f.html. Obtenido de https://contenido.bce.fin.ec/documentos/Administracion/bi_menuCNAde_f.html.

Banco Mundial. (2019). Mortalidad provocada por lesiones por accidentes de tránsito(por cada 100.000 personas). Obtenido de https://datos.bancomundial.org/indicator/SH.STA.TRAF.P5.

Bernués Burillo , M. (2012). El Permiso por puntos y su solución aseguradora. Universitat de Barcelona. Obtenido de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/139878/1/TFM-DEAF-144_Bernues.pdf.

Cano Campos, T. (2011). ¿Es una sanción la retirada de puntos del permiso de conducir? Revista de Administración Pública, 184, 79-119. Obtenido de https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ZuatYaVzYKYJ:https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3640182.pdf+&cd=5&hl=es-419&ct=clnk&gl=ec.

Castillo-Manzano, J. I., & Castro-Nuño, M. (2012). Driving licenses based on points systems: Efficient road safety strategy or latest fashion in global transport policy? A worldwide meta-analysis. Transport Policy, 21, 191-201. doi: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.02.003.

Cavada Herrera, J. (2021). Licencia de conducir por puntos. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile | Asesoría Técnica Parlamentaria, 1-18. Obtenido de https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio/10221/32121/2/BCN_Licencia_de_conducir_por_puntos_coment_GW__2_.pdf.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed ed.). United States of America: Lawrence Erlbaum Associates. Obtenido de http://www.utstat.toronto.edu/~brunner/oldclass/378f16/readings/CohenPower.pdf.

Consejo Nacional de Competencias. (2012). Resolución 006-CNC-2012. Cuenca. Obtenido de http://www2.competencias.gob.ec/wp-content/uploads/2015/10/resolucin-006-2012.pdf.

Cortínez Pontoni, A. (2014). Respecto a la enseñanza del contraste de diferencia de medias para dos poblaciones normales y varianzas desconocidas. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 73-80. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/2733/273332763006.pdf.

Dong, H., Jia, N., Tian, J., & Ma, S. (2019). The effectiveness and influencing factors of a penalty point system in China from the perspective of risky driving behaviors. Accident Analysis and Prevention, 131, 171-179. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2019.06.005.

Empresa Pública Municipal de Transporte Terrestre de Santo Domingo. (2017). Resolución Nº EPMT-SD-VQM-SO-039-2017-12-18-07. Santo Domingo. Obtenido de https://www.epmtsd.gob.ec/docs/transparencia/2018/enero/a3/20180115161204932.pdf.

Empresa Pública Municipal de Transporte Terrestre de Santo Domingo. (2018). Resolución Nro. EPMT-SD-GG-HVV-2018-RRTV-001. Obtenido de https://www.epmtsd.gob.ec/docs/publicaciones/RTV.pdf.

Galindo-Domínguez, H. (2020). Estadística para no estadísticos: Una guía básica sobre la metodología cuantitativa de trabajos académicos. Alicante: 3 Ciencias Editorial Área de Innovación y Desarrollo,S.L. doi: https://doi.org/10.17993/EcoOrgyCso.2020.59.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2019). Anuario de Estadísticas de Transporte 2019. Obtenido de https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Economicas/Estadistica%20de%20Transporte/2019/2019_ANET_PPT.pdf.

Liu, Z., Wu, H., & Li, R. (2020). Effects of the penalty mechanism against traffic violations in China: A joint frailty model of recurrent violations and a terminal accident. Accident Analysis and Prevention, 141, 1-7. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2020.105547.

Ministerio de Transporte y Obras Públicas. (2021). https://www.obraspublicas.gob.ec/sppat-garantiza-atencion-a-las-victimas-de-accidentes-de-transito/. Obtenido de https://www.obraspublicas.gob.ec/sppat-garantiza-atencion-a-las-victimas-de-accidentes-de-transito/.

Ministerio de Transportes y Telecomunicaciones de Chile. (2011). Metodología Simplificada Estimación de Beneficios Sociales por disminución de accidentes en proyectos de vialidad interurbana. Departamento de Metodologías / División Planificación, Estudios e Inversiones. Obtenido de https://docplayer.es/3577349-Metodologia-simplificada-de-estimacion-de-beneficios-sociales-por-disminucion-de-accidentes-en-proyectos-de-vialidad-interurbana.html.

Ministerio de Turismo. (2017). Boletín de Estadísticas Turísticas 2013-2017. Obtenido de https://servicios.turismo.gob.ec/descargas/Turismo-cifras/AnuarioEstadistico/Boletin-Estadisticas-Turisticas-2013-2017_OK_01052020.pdf.

OCDE/FIT. (2017). Benchmarking de la seguridad vial en América Latina. Obtenido de https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/benchmarking-seguridad-vial-america-latina_0.pdf.

Pabón Renjifo, M. (2011). La accidentalidad vial en Colombia vista desde su sistema de licencias de conducción. Universidad de los Andes, Bogotá. Obtenido de https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/24493/u468942.pdf?sequence=1.

Presidencia Constitucional de la República de Ecuador. (2015). Decreto Ejecutivo Nro. 805: Creación del Servicio Público para Pago de Accidentes de Tránsito, SPPAT. Quito. Obtenido de https://www.gob.ec/sites/default/files/regulations/2018-10/DECRETO%20EJECUTIVO%20805%20ECUADOR%20CREACION%20SPPAT.pdf.

Presidencia Constitucional del Ecuador. (2012). Reglamento a la Ley de Transporte Terrestre Tránsito y Seguridad Vial. Quito. Obtenido de https://www.obraspublicas.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/03/Decreto-Ejecutivo-No.-1196-de-11-06-2012-REGLAMENTO-A-LA-LEY-DE-TRANSPORTE-TERRESTRE-TRANSITO-Y-SEGURIDAD-VIA.pdf.

Registro Oficial, Organo del Gobierno del Ecuador. (2011). Ley Orgánica Reformatoria a la Ley Orgánica de Transporte Terrestre, Tránsito y Seguridad Vial . Quito: Editora Nacional. Obtenido de https://2009-2013. observatoriolegislativo.ec/media/archivos_leyes2/8._Registro_Oficial._1.pdf.

Roselli, D. (2018). El valor social de los motociclistas muertos en Colombia. Revista Salud Uninorte, 34(3), 806-813. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/817/81759607026/html/#B11.

Sagberg, F., & Ingebrigtsen, R. (2018). Effects of a penalty point system on traffic violations. Accident Analysis and Prevention, 110, 71-77. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2017.11.002.

Superintendencia de Compañías, Valores y Seguros. (2019). Estudio Sectorial: Panorama del Mercado de Seguros en Ecuador: 2015-2018. Dirección Nacional de Investigación y Estudios . Obtenido de https://investigacionyestudios.supercias.gob.ec/wp-content/uploads/2019/08/Panorama-del-Mercado-de-Seguros-en-Ecuador-2015-2018_FINAL.pdf.

World Health Organization. (2018). Global Status Report on Road Safety 2018. Geneva. Obtenido de https://www.who.int/publications/i/item/9789241565684.

Published

2022-11-30

How to Cite

Viña Castillo, C. A., Romo Álava, S. V., & Cárdenas Narváez, F. R. (2022). Driver’s license system for points and traffic violations in Santo Domingo, Ecuador period 2000-2019. REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT, 11(2), 348–367. https://doi.org/10.47796/ves.v11i2.689