Active methodological strategy "teamwork" to the development of the competence "quantity problem solving" in the area of mathematics in elementary school
DOI:
https://doi.org/10.47796/ves.v11i2.686Keywords:
Competence, area of mathematics, active methodological strategyAbstract
The study aims to apply the active methodological strategy "Teamwork" to improve the development of the competence "solving quantity problems" in students of the Fourth Grade of Primary Education in the area of Mathematics at the Emblematic Educational Institution "Simón Bolívar” Of Moquegua in 2019. As scopes we have that it was possible to diagnose the factor that causes the low academic level in students, then describe the way in which the active methodological strategy "Teamwork" is applied and in this way analyze the elation ship that exists between the two variables, concluding with demonstrating its effectiveness. This research is characterized by having used the application-type methodology, with a quasi-experimental design of two non-randomized groups. The population consisted of 79 students, obtaining as a result that in section "A" as in "C" a "level of achievement" of 17% was obtained, and in the "process level" a 14% was obtained. in section "A" and 4% in section "C" demonstrating significant efficacy in the two experimental groups. The significant conclusion is that "achievement" was obtained in section "A" of 24% and in "C" of 28% and in section "Process" it was obtained in section "A" of 20% and in the "C" of 7%, which shows a substantial improvement.
Downloads
References
Aebli, Hans Factores de la Enseñanza que favorece el aprendizaje autónomo. Narcea ediciones S.A. España 1991 – 1998.
Albizu A – Ahumada J. – Basterretxa C. (1996) “¿Por qué los equipos de trabajo?” Asociación española de dirección de personal.
Ausbel, David (1995). Psicología educativa. Segunda edición, editorial Trillas. México.
Barriga, F. D., Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México. McGraw-Hill.
Brown, B. (1970) “La técnica Delphos. Metodología usada para obtener la opinión de expertos” Revista española de la opinión Pública 21 pp. 217 –226.
Ceneval (2006) Guía para la prueba de habilidades y capacidades gerenciales de trabajo en equipo México: secretaria de la función pública.
Chiroque Chunga, Sigfredo y Valer Lopera, Lucio. Didáctica general. Lima – Perú. Facultad de Educación de la Universidad Mayor de San Marcos.
Estrada Pérez, Nohemí Lucía y otras. Lima – Perú. Talleres gráficos de FIMART – S.A. 1999.
Edel Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambios en Educación, 1(2), 1-15.
Félix S. (2008) El trabajo en equipo. http://www.degerencia.com/articulo/trabajo_en_equipo_una_vision_diferente el 1 de junio de 2010.
Fernández N. (1998) “Los equipos de trabajo en las organizaciones” Madrid; Deusto.
Greenberg (1987). Aprendizajes en el educando (s. e). https://scholar.google.com/, California.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. (Quinta edición). McGRAW-HILL. https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20a%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf.
Katzenbach. Smith 2004 Trabajo en equipo.
Lacouture G. (2001) ¿Qué hace que un equipo de trabajo trabaje en equipo? Recuperado de http://www.cegesti.org/exitoempresarial/publications/pub282001_1_3.pdf del 1 de Julio de 2010.
Manuel Vecino, J. (noviembre de 2008). De Gerencia.com. Obtenido de http://www.degerencia.com/articulo/importancia_del_trabajo_en_equipo_en_la_organización.
Ministerio de educación. (2010). Sistema de evaluación para ser aplicada en los diseños curriculares básicos nacionales.
Ministerio de Educación del Perú (2017). Diseño Curricular Nacional. minedu.gob. www.minedu.gob.pe/currículo/pdf/currículo-nacional-2016-2.pdf.
Moreno J. - González C. (1996) “Trabajar en equipo En busca de la eficiencia” Capital Humano. 93, pp. 52.-62.
NORMATIVA APA Séptima Edición de las Normas de la Asociación. Psicológica Americana (APA)
Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J. y Romero, H. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de tesis, 5ª ed. Ediciones de la U.
OCEANO (2006). Enciclopedia Temática Estudiantil. Volumen 1, 2 y 3. (3ª. ed.). España: Milanesat.
ORTON, Anthony (2008). La resolución de problemas en la construcción de esquemas de razonamiento. http: /www.google/, el día 27 de diciembre del 2016. Buenos Aires.
PARRA, B. (2009). Concepciones de Resolución de Problemas / Revista de Educación Matemática. http:/www.yahoo.es/, el 23 de diciembre del 2016. Madrid.
Peiró j. (1997) “Apuntes de clase recursos humanos” MBA GIO UPM Madrid España promoción
Pino, R. (2006). Metodología de la investigación. Lima: Editorial San Marcos, (2ª Ed)
Polya, G. (1965). Como Plantear y Resolver Problemas. http: //www.amt.edu.au/biogpolya.html, el 11 de Enero del 2016. Budapest.
Roeders, Paúl. Aprendiendo juntos. Lima - Perú. Editorial Talleres de tarea asociación gráfica educativa, octubre de 1997.
Santos, L. (2010). Resolución de problemas. Revista Educativa. http:/www.yahoo.es/ el 03 de Enero del 2017. Barcelona.
Schwartz, S. y Pollishuke, M. (2005). Aprendizaje Activo, Una Organización de la clase centrada en el alumnado. (2ª. ed.). Canadá: Narcea S. A.
Save the Children (2005.) Metodología Activa, Programa de Educación con calidad. Guatemala: Impresiones e Innovaciones.
Solórzano, Nubia (2003), “Rendimiento Académico Apoyo al Aprendizaje de Estudiantes y Maestros” México: Trillas.
Universidad Cayetano Heredia- Facultad de Educación. (2001). Evaluación de los aprendizajes. http://www.upch.edu.pe/faedu/images/publicaciones/documentos/evaluaciondla.
Zavala Abel. (1999). Proyecto de Investigación Científica. Lima: San Marcos.
Zavala, Antoni “La Práctica Educativa” – Editorial GRAO. España. Octubre 1995.