Active breaks programme in classroom planning in schools of The Life Skills Programme in The Lagos region

Authors

  • Ángelo Rodrigo Cárcamo Saldías Universidad privada de Tacna, Programa Habilidades para la Vida, Dirección de Salud Municipal Osorno, Región de los Lagos, Chile https://orcid.org/0000-0003-3252-4856
  • Milagros Cecilia Huamán Castro Universidad San Martín de Porres. Lima, Perú https://orcid.org/0000-0002-1761-0118

DOI:

https://doi.org/10.47796/ves.v11i2.678

Keywords:

Active breaks, classroom planning, school day, moments in a class

Abstract

With a quasi-experimental design, a population of 114 teachers of the first basic cycle of the life skills programme, the non-probabilistic sample made up of a control group and an experimental group of 30 teachers, a checklist was applied, validated by experts, and a pilot test, with a reliability of 0.89 from KR20. By the Shapiro-Wilk test, a normal distribution of data was determined. Concluding: The test test on classroom planning, the value of p=.000 is obtained, that this value is smaller than the expected critical 0.05, approving the alternative hypothesis the program of active breaks influences in the planning of classrooms in schools attached to the program skills for life region of Los Lagos, Chile 2021, the statistical analysis of the test of the post test on classroom planning in the dimension of classroom planning and performance in the control and experimental group, the value of p=0.00 is obtained, this value is smaller than the expected critical 0.05.

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Author Biographies

Ángelo Rodrigo Cárcamo Saldías, Universidad privada de Tacna, Programa Habilidades para la Vida, Dirección de Salud Municipal Osorno, Región de los Lagos, Chile

Doctor en Educación, Universidad Privada de Tacna. Magíster en Educación, Universidad Miguel de Cervantes. Profesor de Educación Diferencial, Licenciado en Educación Universidad Mayor. angelo.carcamo@salud.imo.cl

Milagros Cecilia Huamán Castro, Universidad San Martín de Porres. Lima, Perú

Doctora en Educación, Posdoctoral PhD en “Digital Learning” Universidad de Barcelona-España. Magister en Educación e Investigación Universitaria-USMP Perú. Licenciada en Educación. Docencia Virtual y Gestión Universitaria. Revalidación de estudios en EEUU de Doctor of Education, Master of Science in Education y Bachelor of Arts in Teaching Spanish. Directora General de MHC “Metodologías Holísticas Colaborativas” Perú y EEUU. mhuamanc@usmp.pe

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Published

2022-11-30

How to Cite

Cárcamo Saldías, Ángelo R., & Huamán Castro, M. C. (2022). Active breaks programme in classroom planning in schools of The Life Skills Programme in The Lagos region. REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT, 11(2), 205–219. https://doi.org/10.47796/ves.v11i2.678