Active breaks programme in classroom planning in schools of The Life Skills Programme in The Lagos region
DOI:
https://doi.org/10.47796/ves.v11i2.678Keywords:
Active breaks, classroom planning, school day, moments in a classAbstract
With a quasi-experimental design, a population of 114 teachers of the first basic cycle of the life skills programme, the non-probabilistic sample made up of a control group and an experimental group of 30 teachers, a checklist was applied, validated by experts, and a pilot test, with a reliability of 0.89 from KR20. By the Shapiro-Wilk test, a normal distribution of data was determined. Concluding: The test test on classroom planning, the value of p=.000 is obtained, that this value is smaller than the expected critical 0.05, approving the alternative hypothesis the program of active breaks influences in the planning of classrooms in schools attached to the program skills for life region of Los Lagos, Chile 2021, the statistical analysis of the test of the post test on classroom planning in the dimension of classroom planning and performance in the control and experimental group, the value of p=0.00 is obtained, this value is smaller than the expected critical 0.05.
Downloads
References
Acaso, M., & Nuere, S. (2005). El currículum oculto visual: aprender a obedecer a través de la imagen. Arte, individuo y sociedad, 17, 207-220.
Bernal-Castro, M. L., Rincón-Becerra, O., Zea-Forero, C. R., & Durán-Cortés, L. V. (2018). Method to Categorize Postures in the Classroom Using a Graphic Matrix. Hacia la Promoción de la Salud.
Bernal, J. (2006). Metodología de la Investigación (3era ed). Madrid: Pearson.
Castro, E., Munera, J. E., San Martín, M., Valencia, N.A., Valencia, N.D & González, E.V., (2011). Efectos de un programa de pausas activas sobre la percepción de desórdenes músculo-esqueléticos en trabajadores de la Universidad de Antioquia. Revista educación física y deporte. Funámbulos Editores.
Chiavenato, I. (2004). Administración de recursos humanos. Quinta edición, Santa Fe de Bogotá. Mc Graw-Hill.
Chile, Ministerio de Salud. Encuesta de Calidad de Vida y Salud. Chile 2000.
Díaz Barriga, A. y Hernández Rojas, G. (1999). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. Una interpretación constructivista. México: McGraw Hill.
Díaz de Rada V. (2005). Manual de trabajo de campo de una encuesta. Centro de investigaciones sociológicas.
Duque López, V. P. (2015). Las pausas activas como estrategia para el control de la fatiga (Bachelor's thesis, Quito: UCE).
Gold, (1982). Scholastic experiences, Self-Esteem, and Delinquent behavior; A theory for alternative cshools, In M. ROSENBERG and H.B. Kaplan (Eds.), Social psychology of the self-concept (pp. 440-451) Illinois.
Gómez-Gómez, M., Danglot-Banck, C., & Vega-Franco, L. (2003). Trabajo de revisión Revista Mexicana de Pediatría. Pediatría, 70(2)
Gonzales J. Steroid injection and splinting in treatment of carpal tunnel syndrome. Orthopedics 2001, 24: 479-481.
Osorio, J. (2007). Gimnasia de Compensación, Chile. Extraído de la página web: www.paritarios.cl. Consultado: septiembre, 2007
García Jiménez, M. A., Restrepo Escobar, L., & Vélez Adarve, N. (2016). Naturalización del currículo oculto en los ambientes de aprendizaje.
González, P. (2013). Pausas activas en el trabajo, Ejercicios físicos y mentales que energizan. HSEC. Año 1 número 8. Pag 44, 45.
Guía para el trabajo con padres y educadores. Santiago: Junaeb. (2005).
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación.
Jiménez Castelblanco, F. M., & Monroy Tovar, J. D. (2016). Las pausas activas escolares como estrategia pedagógica para influenciar la atención escolar en los estudiantes del grado primero del colegio IED Francisco José de Caldas sede c.
Lara, M. G., Piña, J. G., De Los Hoyos, M. F., Navarro, A. M. S., & Llona, M. P. G. (2012). Salud mental en escuelas vulnerables: evaluación del componente promocional de un programa nacional. Revista de Psicología, 21(2), 55-81.
Larraguibel S., Chacón C., Menéndez R. y Rojas C. (2013) “Incidencia de aplicación de Programa de Pausas Activas en Faena de Cultivo de Ostiones” Compañía Pesquera Camanchaca S.A.
Maceira Ochoa, L. (2005). Investigación del currículo oculto en la educación superior: alternativa para superar el sexismo en la escuela. La ventana. Revista de estudios de género, 3(21), 187-227.
Marchena Gómez, R. 2005. El ambiente en las clases de Matemáticas y la respuesta a las diferencias individuales. Bordón. Sociedad española de pedagogía, 57 (4), 197.
Melinkoff, R. (2004). Los Procesos Administrativos. Caracas Panopos.
Ministerio de Salud. Planes comunales de promoción de la salud 2001. Santiago, Chile: MINSAL; 2001.
Mosquera Bassante, V. P. (2016). Las pausas activas laborales y su incidencia en el desempeño laboral de los trabajadores del área de ahorro y crédito de la Cooperativa educadores de Tungurahua ltda., de la ciudad de Ambato de la provincia de Tungurahua (Bachelor's thesis, Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias humanas y de la Educación. Carrera de Psicología Industrial).
Murphy, J.M. (2011). Mental health matters in elementary school.
Naranjo, S. (2013) con el tema “Análisis de las actitudes del personal administrativo de una cooperativa de ahorro y crédito con respecto a la aplicación del programa de pausas activas.
Osorio, J. (2007). Gimnasia de Compensación, Chile. Extraído de la página web: www.paritarios.cl. Consultado: septiembre, 2007. Planificación docente 136-144. Valles, M. (1999).
Pozo, Y. y Rodrigo, M. (2001). Del cambio de contenido al cambio representacional en el conocimiento conceptual. En Infancia y Aprendizaje, 24 (4); 3-22.
Programa Habilidades para la Vida (2006) Junaeb primera edición. Santiago.
Real Academia de la Lengua Española (2014). Diccionario de la lengua española, Vigésima Edición. Madrid. Rodesa.
Ríos, A. (2007), “Pausa laboral activa en los profesores del centro de acondicionamiento y preparación física de la liga de natación de Antioquía”
Sáiz-Manzanares, M. C., & Pérez, M. I. P. (2016). Autorregulación y mejora del autoconocimiento en resolución de problemas. Psicología desde el Caribe, 33(1), 14-30.
Sano, E. V. (2019). Sistema Elegir Vivir Sano. Estrategia Nacional Cero obesidad. Para detener el aumento de la obesidad en Chile al año 2030. Santiago, Chile: MINSAL; 2001. Santiago: Junaeb.
Santos, G. M. A. Hacer visible lo cotidiano. Madrid: Akal, 1990.
Torres Zavaleta, K. A., Gutiérrez Cabello, C. G., & Zavaleta Evangelista, K. L. (2018). Efectividad de un programa de pausas activas para la reducción del nivel de estrés laboral en el personal administrativo en una clínica de Lima.