Preferential school subsidy law and the use of educational improvement plans by teachers and principals. Case: municipal schools in Iquique, Tarapacá region, Chile.
DOI:
https://doi.org/10.47796/ves.v11i2.673Keywords:
Municipal schools, Preferential School Law and educational improvement plansAbstract
In order to determine the relationship between knowledge of the Preferential School Subsidy Law and the use of educational improvement plans by teachers and principals of municipal schools in Iquique, Chile. For this purpose, we used a descriptive-correlational research, with a non-experimental, cross-sectional design. In the educational institutions approached, on the one hand, a sample of 92 teachers was chosen from a universe of 120; and, on the other hand, the entire population of (05) principals was selected, who were surveyed through a questionnaire of forty items, with mixed scaling and pre-coded by levels; the aforementioned instrument was validated and had a very high reliability, Cronbach's Alpha 0.907. The results show that there is a high positive correlation (Rho= 0.815) between knowledge of the Preferential School Subsidy Law (SEP) and the use of educational improvement plans (PME). In addition, high levels of knowledge of the SEP law and use of the PME were identified. Similarly, knowledge of the SEP law shows a high and positive correlation with pedagogical practices (Rho= 0.847), as well as a moderate and positive correlation with accompaniment actions (Rho= 0.558). It is concluded that the high levels of knowledge shown of the law, the high level of use of the plans and the relationship shown between the variables and their indicators reveal great opportunities to develop to the maximum the capacities of those involved in the educational process in the municipal schools studied.
Downloads
References
Amaya, M. (2015). Análisis de la Ley de Subvención Escolar Preferencial a escuelas vulnerables chilenas: una aproximación desde la teoría de la reproducción de Bourdieu. Revista Magíster, 27, pp. 83.90.
Araya, C. y González, J. (2019). Evaluación de la política pública en centros escolares suscritos a la Ley de Subvención Escolar Preferencial. Revista de Investigación Educativa de la Rediech. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/5216/521658239017/html/.
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica.
Editorial Episteme. Caracas, Venezuela.
Arnaiz Sánchez, Pilar; Azorín Abellán, Cecilia Mª y García Sanz, Mari Paz (2015). Evaluación de planes de mejora en centros educativos De orientación inclusiva. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(3),326-346.[fecha de Consulta 24 de Febrero de 2022]. ISSN: 1138-414X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56743410022.
Ascencio, P.; Garay M.; Seguic, E. (2015). Implementación de los Planes de Mejora en el Contexto de la Ley Subvención Escolar Preferencial (Sep) In: Digital Education Review, 27, pp. 165-182. Recuperado de: http://greav.ub.edu/der.
Calleja, E. (2017). Reformas educativas en Latinoamérica: realidades y prospectivas.
Revista Gaceta. Año 4, No. 12. Pp. 03-09.
Carrasco, S. (2013). Evaluación de la efectividad de la Ley SEP y los Planes de mejoramiento Educativo 2008-2012. Tesis doctoral. Departamento de Ciencias de la Educación Universidad de Alcalá. Alcalá de Henares, España.
Castro Valle, Fabián; Mazo Figueroa, Pilar y Quintanilla Godoy, Paola (2016). Instrumentos claves de la gestión escolar. El caso de la subvención escolar preferencial de Chile. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 16(3),1-31.[fecha de Consulta 24 de Febrero de 2022]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44746861006.
Duque, Paula Andrea; Rodríguez, Juan Carlos; Vallejo y Sandra Lorena (2013). Prácticas pedagógicas y su relación con el desempeño académico. Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud alianza de la Universidad de Manizales y el CINDE. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde- umz/20140805022434/paulaandreaduque.pdf.
Escribano, E. (2017). La educación en América Latina: desarrollo y perspectivas. Revista Actualidades Investigativas en Educación, volumen 17, Número 2, pp. 1-23.
Eslava, E. (2015). Educación en América Latina: retos y oportunidades para la filosofía de la región. Universitas Philosophica, 32(65), pp. 223-244. ISSN 0120-5323, ISSN en línea: 2346-2426, doi: 10.11144/Javeriana.uph32-65.efro.
Expósito, L. (2020). La mejora continua de la educación. Principios, marco de referencia y ejes de actuación. Ciudad de México: Mejoredu.
Goleman Daniel, Boyatzis, Richard, McKee, Annie, (2002). Liderazgo Primario, Descubriendo el poder de la Inteligencia emocional.
Hanni, M. (2019). Financiamiento de la enseñanza y la educación y formación técnica y profesional en América Latina y el Caribe. Documento de la CEPAL. Serie Macroeconomía del Desarrollo N° 200. Santiago de Chile, Chile.
Harris, A. y Jones, M. (2012), Liderazgo y desarrollo de capacidades en la escuela. V Conferencia magistral sobre liderazgo educativo, fundaciones CAP y Chile.
Hernández, R. et al, (2014). “Metodología de la Investigación, Mc Graw Hill- Interamericana Editores, México.
Ledesma, M.; Ludeña, G.; Cárdenas, M.; Tejada, R.; Rodríguez, J. y Manrique, M. (2020). Gestión educativa y desempeño docente en instituciones educativas inclusivas de primaria. Revista Gestión I+D, 5(1), 58-84.
Leithwood, Kenneth (2009) ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Experiencias y Lecciones (19:37). Salesianos Impresores Santiago de Chile.
Martínez, M. (2015). Los fundamentos pedagógicos que sustenta la práctica docente de los profesores que ingresan y egresan de la maestría en intervención socioeducativa. Revista Iberoamericana de Educación Superior, VI(15),129-
Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299133728007.
Ministerio de Educación, Marco para la Buena Enseñanza (2008, pp 8) C.P.E.I.P. www.cpeip.cl.
Ministerio de Educación (2011). Manual Estratégico, Plan de Apoyo Compartido.
Ministerio de Educación. (2005). “Sistema de Medición de la Calidad del Educación”, Ministerio de Educación, Chile.
Ministerio de Educación Chile. (2006). “Sistema de Aseguramiento de la Calidad de la Gestión”.
Ministerio de Educación Chile, Lenguaje Integrado II, (1998) Programa de Mejoramiento de la Calidad de las Escuelas Básicas de Sectores Pobres, (P 900).
Ministerio de Educación, (2005), Bases Curriculares de la Educación Parvularia, Maval Ltda.
Ojeda, K (2014). Plan de mejoramiento institucional como dispositivo de gestión participativa para el fortalecimiento de la calidad educativa. Tesis doctoral. Universidad de la Costa. Barranquilla, Colombia.
Raczynski, Dagmar; Muñoz, Gonzalo; Weinstein, José y Pascual, Javier (2013). Subvención escolar preferencial (sep) en chile: un intento por equilibrar la macro y micro política Escolar. Reice. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2),164-193. [fecha de Consulta 24 de Febrero de 2022]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55127024008.
Sandoval, M.; Mayorga, C.; Elgueta, H.; Soto, A.; Viveros, J. y Riquelme, S. (2020). Compromiso y motivación escolar: Una discusión conceptual. Revista Educación, 42(02). Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/440/44055139004/44055139004.pdf.
Valencia, W. (2021). Mirada a las prácticas educativas y pedagógicas en tiempos de pandemia. Facultad de Ciencias de la Educación y de la Red de Prácticas Pedagógicas Investigativas –REDPPI. Recuperado de: https://www.uco.edu.co/REDPPI/BiblioRedppi/MIRADA%20A%20LAS%20PR%C3%81CTICAS%20EDUCATIVAS%20Y%20PEDAG%C3%93GICAS%20EN%20TIEMPOS%20DE%20PANDEMIA.pdf.
Valenzuela, Juan; Villarroel, Gabriel y Villalobos, Cristobal (2013). Ley de Subvención Escolar Preferencial (SEP): algunos resultados preliminares de su implementación. Pensamiento Educativo: Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 50(2):113-131.
Weinstein, J. y Muñoz, G (E) (2012), ¿Qué sabemos de los directores de escuelas en Chile? Salesianos Impresores S.A.