Blogging as a means to develop entrepreneurial attitudes in students of an agricultural technical and professional high school.
DOI:
https://doi.org/10.47796/ves.v11i1.611Keywords:
Connectivism, level of achievement, attitudes, entrepreneurship.Abstract
The attitudinal component is an aspect to be evaluated and improved, as well as to include strategic methodologies considering connectivism. The research objective proposes to contrast the incidence of the use of the blog as a means to develop entrepreneurial attitudes in students of the 4th grade level of the Liceo Agrícola Técnico Profesional Padre Francisco Napolitano de Lluta - Arica - Chile 2018. A pre-experimental design was used, of inferential analysis. Through the surveys, a validated and reliable questionnaire was administered to a sample of 21 students from the institution. The conclusions of the research report with a statistical certainty of 95%, that the relationship between blog use and entrepreneurial attitudes improve with a range of 22% in students, Likewise the level of achievement by attitudinal components gives the following results. In the cognitive component with 57.1% it rises to a high level and with 42.9% it rises to a very high attitude level, in the affective component: 38.1% high attitude and 61.9% very high attitude. In the behavioral component, a high (52.4%) and very high (47.6%) attitude is observed. The analyzed information was delivered to the direction of the institution to consider in future activities, consider an interconnected, dynamic world, thus continue to improve and implement methodological strategies in teaching - learning centered on students, considering their special conditions
Downloads
References
Academia.edu. (2019). Obtenido de: https://www.academia.edu/41843358/Actitud_emprendedora_pasi%C3%B3n_y_tes%C3%B3n.
Agencia de la calidad de la educación. (Diciembre de 2017). Obtenido de http://archivos.agenciaeducacion.cl/: http://archivos.agenciaeducacion.cl/ConTextos_de_Calidad_diciembre_2017.pdf.
Aroni, P. D. (2017). Competencias Digitales y el Aprendizaje de Marketing Estratégico en los Estudiantes. Lima, Los Olivos, Perú.
Bravo Quispe, D. M. (2018). Influencia de las tecnologías de información y comunicación, como recurso didáctico [Tesis de maestria Universidad nacional de Educación Enrique Guzmann y Valle]. Obtenido de http://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/1557/TM%20CE-Ed%203506%20B1%20-%20Bravo%20Quispe.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Elacque, G., Martinez, M., Santos, H., & Urbina, D. (2012). Tensiones público - privada y el diseño de los sistemas educativos ¿Que nos dice PISA? Scielo, 23. Recuperado el 15 de marzo de 2020, de https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000200008.
Fabres Barahona, J. C., Libuy Mena, D., & Tapia, G. P. (2014). Repositorio Universidad de Chile. Recuperado el 2018, de Repositorio Universidad de Chile: http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/116586/Fabres%2C%20Juan%20Carlos.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Fundación Telefonica Movistar. (14 de Febrero de 2019). educared, Digital. Recuperado el 2019, de Educared: https://educared.fundaciontelefonica.com.pe/la-competencia-tic-y-el-curriculo-nacional-de-la-educacion-basica/.
Gardea, J. (2014). Elementos constitutivos de las actitudes. Revista del colegio de ciencias y humanidades para el bachillerato, 41.
Garduño Vera, R. (2009). Contenido Educativoi en el Aprendizaje Virtual. Scielo. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000100002.
Gómez, D., & López, J. (202). Riesgos financieros y operaciones internacionales. España: ESIC Editorial.
Gonzales Flores, Y., Barrios Reyes, I., Barrios Reyes, V., & Ayala Molina, T. (2016). Emprendimiento: texto del estudiante. Santiago: Galileo libro s& educación.
Hernandez Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Education. Obtenido de http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf.
Huaman Romero, J. M. (2017). Repositorio de la Universidad Cesar Vallejo. Recuperado el 2018, de Repositorio de la Universidad Cesar Vallejo: http://181.224.246.201/bitstream/handle/20.500.12692/8920/Huam%c3%a1n_RJM.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
La Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2017). archivos.agenciaeducacion.cl/. Obtenido de archivos.agenciaeducacion.cl/: http://archivos.agenciaeducacion.cl/Educacion_en_Chile_OCDE_Nov2017.pdf.
Liceo Agrícola Técnico Profesional Padre Francisco Napolitano. (marzo de 2020). Liceo napolitano. Recuperado el marzo de 2020, de liceonapolitano: http://www.liceonapolitano.cl/.
Liceo Técnico Profesional Padre Francisco Napolitano. (2018). http://www.liceonapolitano.cl/. Obtenido de http://www.liceonapolitano.cl/: http://www.liceonapolitano.cl/.
Ministerio de Educación del perú. (2016). minedu.gob.pe. Recuperado el 2018, de minedu.gob.pe: http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/programa-curricular-educacion-secundaria.pdf.
Ministerio de la producción - Perú. (10 de Octubre de 2020). Emprendedor peruano. Obtenido de Emprendedor peruano: https://emprendedorperuano.produce.gob.pe/Home/AcercaDe.
Ministerio de Transportes y Telecomunicaciones. (04 de Junio de 2020). Subsecretaria de telecomunicaciones. Recuperado el 15 de Agosto de 2020, de Subsecretaria de telecomunicaciones: https://www.subtel.gob.cl/trafico-total-de-internet-fija-y-movil-crece-40-a-marzo-de-2020-impulsado-por-la-pandemia-de-covid-19/.
Ministerio de transportes y telecounicaciones- Subsecretaria de Telecomunicaciones. (28 de febrero de 2019). https://www.subtel.gob.cl/. Obtenido de https://www.subtel.gob.cl/: https://www.subtel.gob.cl/chile-sube-cinco-lugares-en-ranking-ocde-de-penetracion-de-accesos-moviles-a-internet/.
Parada, Y. D. (2014). El uso del blog como recurso didáctico para la enseñanza de la computación e informática en el Instituto Universitario de la Policía Científica IUPOLC. DIALNET, 31.
Perú, Ministerio de Producción. (30 de Junio de 2020). Emprendedor Peruano. Obtenido de Emprendedor Peruano: https://emprendedorperuano.produce.gob.pe/.
Reaprender. (2007). Conectivismo. reaprender, s/p. Obtenido de https://reaprender.org/blog/2007/03/08/conectivismo/.
Subsecretaria de telecomunicaciones Chile. (17 de Noviembre de 2017). subtel.gob.cl. Recuperado el 2019, de subtel.gob.cl: https://www.subtel.gob.cl/chile-consolida-posiciones-de-liderazgo-regional-en-desarrollo-de-las-tic/.
Summers, G. (1984). Medición de Actitudes. Mexico: Trillas.
Telefonica Fundación. (2020). telos.fundaciontelefonica.com/. Recuperado el 2020, de telos.fundaciontelefonica.com/: https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero065/usos-de-los-blogs-en-una-pedagogia-constructivista/.
Villalobos, E. J. (2015). Uso del blog educativo en procesos de aprendizaje en educación ambiental. SCIELO, 23.