Culture and associativity of MYPES manufacturing textile products in the Tacna city, Peru 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47796/ves.v11i1.605

Keywords:

Culture, business associativity, organizational culture, business synergies, business development

Abstract

Corporate Culture and Associativity represent very useful topics for the SME sector, currently they are alternative tools that can contribute to its growth and solve external events that contract its activity. In this sense, the objective of the research was to determine the relationship between culture and the process of associativity of the SME for the manufacture of textile products in the Tacna city, Peru 2021, it was taken into account that the textile sector comprises a large participation of SME in the locality. The population corresponds to 305 active SME, the study is descriptive - correlational and the design is non-experimental and cross-sectional. A 40-item questionnaire was applied taking into account the study variables, their dimensions and indicators. The research hypotheses had to do with the Culture variable, its dimensions: Norms, Customs, Values, Beliefs and Traditions, and the relationship they present with business association. It was concluded by stating that Culture has a moderate level relationship with the Associativity of the SME of manufacturing textile products in the Tacna city. In addition, the Beliefs present a high relationship with the Associativity of the textile SME of Tacna.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Justiniano David Acosta Hinojosa, Universidad Privada de Tacna, Facultad de Ciencias Empresariales. Tacna, Perú.

Economista con maestría en Gestión de Empresas y Doctor con mención en Administración. judacosta@virtual.upt.pe.

Winston Adrián Castañeda Vargas, Universidad Privada de Tacna, Facultad de Ciencias Empresariales. Tacna, Perú.

Doctor en Administración, UPT. Master en Filosofía - MPhill Escuela de Negocios Maastricht, Holanda. Master en Administración – MBA Universidad ESAN. Master en Finanzas Universidad del Pacífico - UP. Master en Economía PUCP, Perú. Máster en Investigación en Ciencias de la Administración – Mresearch Universidad ESAN. wiacastaneda@virtual.upt.pe.

Gerardo Renato Arias Vascones, Universidad Privada de Tacna, Facultad de Ciencias Empresariales. Tacna, Perú.

Profesional con trayectoria en el sistema financiero, con capacitación y especialización en Administración, Gestión y Finanzas y docente universitario. gerariasv@virtual.upt.pe.

Rubén Jaime Huancapaza Cora, Universidad Privada de Tacna, Facultad de Ciencias Empresariales. Tacna, Perú.

Ingeniero Comercial con Maestría en Administración de Negocios y Docente Universitario. rubhuancapazac@virtual.upt.pe

References

Allain, H. (2019). La Cultura Asociativa y su impacto en el desarrollo de las MYPES fabricantes de muebles de la provincia de Tacna 2017 [Universidad Privada de Tacna]. In Articulo de Financial Distress. http://www.upt.edu.pe/upt/web/home/contenido/100000000/65519409.

Andrade, Z., & Pastas, E. (2018). Percepciones sobre la cultura organizacional que favorecen o limitan la asociatividad en Agrovida. Excelsium Scientia, 2(1), 121–132. http://editorial.umariana.edu.co/revistas/index.php/ExcelsiumScientia/article/view/1712/1959.

BCRP. (2021). Notas De Estudios Del Bcrp Liquidez Y Crédito: Marzo 2021. In Notas De Estudios Del BCRP (Issue 28). https://www.bcrp.gob.pe/docs/Publicaciones/Notas-Estudios/2021/nota-de-estudios-39-2021.pdf.

Cújar, A., Ramos, C., Hernández, H., & López, J. (2013). Cultura organizacional: evolución en la medición Organizational culture: developments in measuring Cultura organizacional: evolução na medição. Estudios Gerenciales, 29(29), 350–355. https://www.elsevier.es/estudios_gerenciales.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (Mc Graw Hi). http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf.

Likert, R. (1932). Una técnica para la medición de actitudes. Archives of Psychology. https://psycnet.apa.org/record/1933-01885-001.

López, M. (2013). La cultura organizativa como herramienta de gestión interna y de adaptación al entorno: un estudio de casos múltiple en empresas murcianas. In Sociología y Política social. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/117203/TESIS.pdf?sequence=1.

López Posada, L. M. (2015). Manifestaciones de cultura empresarial: Una mirada desde la asociatividad en las MIPYMES. Tendencias, 16(2), 99–117. https://doi.org/10.22267/rtend.151602.23.

Loza Ticona, R. M. (2014). La cultura organizacional y la asociatividad empresarial de las microempresas del sector de confecciones textiles del distrito de Tacna, período 2012. Revista Veritas Et Scientia - Upt, 3(2), 64–73. https://doi.org/10.47796/ves.v3i2.245.

Marchesi, Á., & Hernández, L. (2019). Cinco Dimensiones Claves para Avanzar en la Inclusión Educativa en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 45–56. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782019000200045&lang=pt%0A http://www.scielo.cl/pdf/rlei/v13n2/0718-7378-rlei-13-02-45.pdf.

Martínez, B., & Delgado, L. (2020). La Asociatividad Empresarial: una estrategia de desarrollo para las microempresas. ESUMER, 9(14), 47–62. http://esumer.edu.co/revistas/index.php/escenarios/article/view/199/174.

Narváez, G. (2011). Asociatividad empresarial: estrategia para la competitividad en las pymes del sector turístico. Visión Gerencial, 0(2), 295–308. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=465545891005.

Narváez, M., Fernández, G., Gutiérrez, C., & Revilla, J. (2009). Asociatividad empresarial: un modelo para el fortalecimiento de la Pyme en Paraguaná. Multiciencias, 9(2), 157–166. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90411687007.

Narváez, M., Fernández, G., & Senior, A. (2008). El desarrollo local sobre la base de la asociatividad empresarial: Una propuesta estratégica. Opción, 24(57), 74–92. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31011437006.

Palafox, M., Jiménez, S., & Jacobo, C. (2019). La cultura organizacional como base para la permanencia en las organizaciones. Revista San Gregorio, 1(35), 198–207. http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rsan/n35/2528-7907-rsan-35-00198.pdf.

Pallares Villegas, Z. (2004). Asociatividad empresarial estrategia para la competitividad (Fondo Edit).

Reyes, J., & Moros, H. (2019). La cultura organizacional: principales desafíos teóricos y metodológicos para su estudio. Revista Estudios Del Desarrollo Social : Cuba y América Latina, 7(1), 201–217. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000100201.

Ruiz Rozo, Z. Y. (2012). Modelo de asociatividad para generar desarrollo empresarial. Revista Ensayos, 5(5), 241. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayos/article/view/51048/51224.

Saavedra, L., Saavedra, J., & Saavedra, J. (2021). Cultura organizacional y herramientas de medición: Una aproximación teórica. Industry and Higher Education, 3(1), 1689–1699. http://journal.unilak.ac.id/index.php/JIEB/article/view/3845%0Ahttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/1288.

Tarapuez, E., Aristizábal, J., & Uribe, A. (2021). Intención empresarial y dimensiones culturales en estudiantes de maestría en Administración en Colombia. Tendencias, 22(1), 120–144. http://www.scielo.org.co/pdf/tend/v22n1/2539-0554-tend-22-01-120.pdf.

Published

2022-05-27

How to Cite

Acosta Hinojosa, J. D., Castañeda Vargas, W. A., Arias Vascones, G. R., & Huancapaza Cora, R. J. (2022). Culture and associativity of MYPES manufacturing textile products in the Tacna city, Peru 2022. REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT, 11(1), 71–86. https://doi.org/10.47796/ves.v11i1.605