Cultural Identity and Individualism-Collectivism Among Students at a University in Southern Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47796/ves.v14i1.1213

Keywords:

Collectivism, Attitudes, Interests, Cultural Identity, Evaluations, Perceptions

Abstract

The objective of this research was to analyze the relationship between cultural identity and individualistic-collectivist orientation in a sample of 277 university students enrolled at a university located in southern Peru. Participant selection was performed using convenience probability sampling. The study follows a quantitative approach, with a basic purpose and a relational level of knowledge. The methodological design is non-experimental, descriptive-correlational, and cross-sectional. Data collection was performed using a survey technique using two instruments: the Individualism-Collectivism Scale developed by Soler and Díaz (2017) and the Cultural Identity Test developed by Vicuña Peri (1987), both adapted to the local context. The results show that 39.35% of participants presented a low level of cultural identity, while 36.82% reflected a high level of individualism. Likewise, a significant relationship was found between the variables studied, with a 95% confidence level and a 5% margin of error.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henrry Alexis Hualla Ortega, Universidad Privada de Tacna

Psicólogo licenciado por la Universidad Privada de Tacna, con estudios de maestría en Gestión de Recursos Humanos y formación técnica en diseño gráfico. Cuenta con experiencia en el ámbito organizacional, marketing y gestión institucional, habiendo desempeñado roles como director de marketing, administrador y coordinador de programas sociales. Ha complementado su perfil con diplomados en habilidades directivas, psicología organizacional y metodologías ágiles, además de participación activa en espacios gremiales y proyectos de responsabilidad social. Su trayectoria se distingue por la versatilidad, liderazgo joven y compromiso con la innovación en entornos interdisciplinarios.

Glenda Rosario Vilca Coronado, Universidad Privada de Tacna

Psicóloga con sólida formación académica, licenciada por la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa y con grado de Maestra en Psicología Educativa por la Universidad César Vallejo. Cuenta con más de veinte años de experiencia profesional en el ámbito clínico-educativo y una amplia trayectoria docente en la Universidad Privada de Tacna, donde ha dictado cursos relacionados a la psicoterapia, el desarrollo humano y la intervención psicológica. Ha participado activamente en proyectos de investigación, responsabilidad social universitaria y tutoría académica, consolidando su compromiso con la formación integral y el bienestar psicológico de la comunidad.

References

Cenek, J. 2020. Cultural dimension of individualism and collectivism and its perceptual and cognitive correlates in cross-cultural research. Journal of Education Culture and Society 6: 210-225.

Cienfuegos, Y., Saldívar, A., Díaz, R. y Avalos, A. 2016. Individualismo y colectivismo: caracterización y diferencias entre dos localidades mexicanas. Acta de Investigación Psicológica 6: 2534-2537.

Soler, F. y Diaz, R. 2017. Validación de una escala de individualismo y colectivismo. Uaricha Revista de Psicología 14:44-52.

Huertas, D. 2017. Análisis de la identidad cultural de los estudiantes del 5to grado de secundaria de la I.E. Fe y Alegría N°10 respecto a la cultura Colli en la actualidad. Tesis de Licenciatura en Turismo y Hotelería, Facultad de Turismo y Hotelería, Universidad San Martín de Porres, Lima, Perú.

Hui, C. 1988. Measurement of individualism-collectivism. Journal of Research in Personality 22: 17-36.

Molano, L. 2007. Lucía Identidad cultural un concepto que evoluciona. Revista Opera 7: 69-84.

Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables. 2023. Organizaciones Inscritas en el Registro de Voluntariado. MIMP, Lima, Perú

Pérez, E. y Ruiz, L. 2017. Panorama global del emprendimiento social: factores institucionales y culturales. Ponencia presentada en el XXII Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática, México.

Peri, V. 1987. Escala de Identidad Cultural. Instituto de Investigaciones Psicológicas, Lima, Perú.

Rostworowski, M. 2000. Lo africano en la cultura peruana. Fondo Editorial del Congreso del Perú, Lima, Perú.

Triandis, H., Kurowski, L. y Gelfand, M. 1988. Cultural Influences on The Behavior of Individuals And Groups. The Handbook Of Cross-Cultural Psychology. Allyn & Bacon, EEUU.

Triandis, H. 2000. Culture and conflict. International Journal of Psychology 35: 145-152.

González, A. y Romero, A. 2019. Cultural heritage and sustainable development: he importance of local identity. Sustainability 11: 2809- 2830.

Taylor, S. 2011. Social support: A review. In The Oxford Handbook of Health Psychology. Oxford University Press, Reino Unido.

Chen, G. y Starosta, W. 2000. Communication competence and cross-cultural adaptation. Foreign Language Annals 33: 596-604.

Phinney, J. y Ong, A. 2007. Conceptualization and measurement of ethnic identity: Current state of the field. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology 13: 277-290.

Markus, H. y Kitayama, S. 2003. Models of agency: how individuals make sense of their lives in cultural contexts. American Psychologist 58: 333-339.

Furstenberg, F. 2019. Family change in global perspective: how and why family systems change. Fam Relat 68: 326-341.

Chiu, C. y Hong, Y. 2014. Social Psychology of Culture. Psychology Press: New York.

Oyserman, D., Coon, H. y Kemmelmeier, M. 2002. Cultural psychology: culture as a moderator of processes of social behavior. Psychological Bulletin 128: 3-73.

Alcover, C. 1999. Introducción a la Psicología de los Grupos. Ediciones Piramide: Madrid.

Páez, D. y Zubieta, E. 2004. Psicología Social, Cultura y Educación. Pearson – Prentice Hall, Madrid.

Gouveia, V., Milfont, T., Martínez, M. y Paterna, C. 2011. Individualism-collectivism as predictors of prejudice toward gypsies in spain. Revista Interamericana de Psicología / Interamerican Journal of Psychology 45: 223–234.

Schwartz, S. 1995. The role of identity in acculturation among immigrant people: Theoretical propositions, empirical questions, and applied recommendations. Human Development, 49: 1-30.

Hofstede, G. 1980. Culture's consequences: International differences in work-related values. SAGE Publications, EEUU.

Gouveia, V. 1998. La naturaleza de los valores descriptores del individualismo y del colectivismo: una comparación intra e intercultural. Unpublished doctoral dissertation, Universidad Complutense de Madrid, España

Reyes L. y García L. 2008. Procedimiento de validación psicométrica culturalmente relevante: un ejemplo. La Psicología Social en México 12: 625-630.

Díaz, S. y Díaz F. 2017. Factores de personalidad en estudiantes de psicología en México. Enseñanza e Investigación en Psicología 22: 353-363.

Esquivel, B. 2019. El museo como recurso didáctico para fortalecer la identidad cultural en los estudiantes de 5to grado de educación secundaria de la Institución Educativa Particular Faraday Cercado. Tesis de licenciatura en Educación, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. Arequipa, Perú.

Guardiola, P. 2019. La percepción. Universidad Nacional Autónoma de México, México DF.

Fabelo, J. 1989. Práctica Conocimiento y Valoración. La naturaleza del reflejo valorativo de la realidad. Ed. Ciencias Sociales, La Habana.

Kerlinger, F y Lee, H. 2002. Investigación del comportamiento, Métodos de investigación en ciencias sociales 4 ed. Edit. Mc Graw Hill, México.

Larrain, J. 2003. El concepto de identidad. Revista FAMECOS 21: 30-42.

Geertz, C. 2002. Reflexiones antropológicas sobre temas filosóficos. Paidós, Barcelona.

Hsueh-Hua, V. 2014. Cultural Identity. Center for Intercultural Dialogue 22: 1-2.

Liebkind, K. 2006. Ethnic and acculturation. The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology 1: 78-96.

Yan, A. 2018. Cultural Identity in the Perspective of Psychology. Journal of Psychological Research 1: 25-29.

Published

2025-06-30

How to Cite

Hualla Ortega, H. A., & Vilca Coronado, G. R. (2025). Cultural Identity and Individualism-Collectivism Among Students at a University in Southern Peru. REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT, 14(1), 27–37. https://doi.org/10.47796/ves.v14i1.1213