Investigative competencies and teaching performance in a full-day educational institution, in an urban context, during the year 2019: a sequential exploratory analysis

Authors

  • Graciela Lourdes Ticona Calizaya Universidad Privada de Tacna
  • Mirella Del Carmen Mamani Copare Universidad Privada de Tacna
  • Isolino Juan Velásquez Pacci Universidad Privada de Tacna
  • Ledgar Brian Tapia Cachicatari Universidad Privada de Tacna
  • Helga Lorena Espinoza Rodríguez Universidad Privada de Tacna

DOI:

https://doi.org/10.47796/ves.v12i01.822

Keywords:

Investigative competences, Teaching performance, Case study, Sequential analysis

Abstract

The present study carries out a case study and exploratory sequential analysis around INVESTIGATIVE COMPETENCES and their interrelation with TEACHING PERFORMANCE in a full-time educational institution in the urban environment of the city of Tacna, during the year 2019. The investigative competence, which is included in the domains of information search, information technology, methodology and communication, is analyzed in its link with teaching performance, specifically in the promotion of reasoning, critical thinking and creativity, as well as in the evaluation of progress. of student learning and adaptation of pedagogical work. The research adopts a qualitative approach, in whose first phase cases of teacher performance at "sufficient", "outstanding" and "in process" levels were selected, considering the classroom observation rubric as an evaluation instrument, followed by in-depth interviews to each case of voluntary participants, and the data was supplemented by reviewing the scale files (professional resume). The results reveal a discernible relationship between investigative skills and teaching performance, thus contributing to the understanding of the influence of these skills on educational work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graciela Lourdes Ticona Calizaya, Universidad Privada de Tacna

Docente del nivel secundaria del Área de Ciencia y Tecnología. Segunda Especialidad en Calidad Educativa en la Universidad José Carlos Mariátegui de Moquegua y la Maestría en Gestión Educativa y Docencia Universitaria en la Universidad Privada de Tacna.

Mirella Del Carmen Mamani Copare, Universidad Privada de Tacna

Doctora en Educación por la Universidad Católica de Santa María de Arequipa, Magister en Docencia Universitaria y Gestión Educativa por la Universidad Privada de Tacna, Bachiller en ciencias de la Educación por la Universidad San Agustín de Arequipa y Profesora de educación secundaria, especialidad Matemática. Docente en la Institución Educativa 42088 Don José de San Martín

Isolino Juan Velásquez Pacci, Universidad Privada de Tacna

Licenciado en Educación en Ciencias Sociales por la Universidad Jorge Basadre Grohmann de Tacna. segunda especialidad en primaria en ITS. Especialista en la Ugel Calca Periodo 2013 y 2016, Docente Mentor de la PUCP periodo 2017, especialista pedagógico DIFODS-MINEDU 2018 y Acompañante pedagógico en Fé y Alegría periodo 2020-2023

Ledgar Brian Tapia Cachicatari, Universidad Privada de Tacna

Bachiller en ingeniero comercial, maestro en Gestión de Tecnologías de información, con experiencia en el sector educativo peruano por 5 años (IE, UGEL, DRE y Ministerio).

Helga Lorena Espinoza Rodríguez, Universidad Privada de Tacna

Licenciada en Educación por la Universidad San Agustina de Arequipa. Profesora de Educación secundaria en la especialidad de Biología y Química, por el Instituto Superior Pedagógico José Jiménez Borja de Tacna. Segunda especialidad en Gestión escolar con liderazgo pedagógico, por la Universidad Marcelino Champagnat

Published

2023-09-22

How to Cite

Ticona Calizaya, G. L., Mamani Copare, M. D. C., Velásquez Pacci, I. J., Tapia Cachicatari, L. B., & Espinoza Rodríguez, H. L. (2023). Investigative competencies and teaching performance in a full-day educational institution, in an urban context, during the year 2019: a sequential exploratory analysis. REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT, 12(01). https://doi.org/10.47796/ves.v12i01.822