Cooperative learning and intercultural citizenship in private secondary schools case: Villa María del Triunfo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47796/ves.v11i2.681

Keywords:

Learning, coexistence, participation, interculturality, social skills and citizenship

Abstract

The general objective of this research is to determine the relationship between cooperative learning and intercultural citizenship in 4° and 5° high school students from private educational institutions. In order to do this research, basic research was developed, at a relational level and with correlational design. The population of students from private educational institutions was 11230; from the Villa María del Triunfo district with a sample of 413 students. For informat ion collection the survey technique was used and as an instrument, the instrument of cooperative learning in educational contexts, the same ones that were applied for the collection of information and allowed to carry out the analysis. The result of the correlation between the variables cooperative learning and intercultural citizenship is the Pearson’s R 0.831, which means that it is high positive. Moreover, the p-value =0.000 is less than the level of significance (α = 0.05), therefore, it is concluded that there is a significant correlation between the variables cooperative learning and intercultural citizenship in 4° and 5° high school students from private educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Argentino Campos Marquez, Universidad Privada de Tacna. Tacna, Perú

Docente en educación con la especialidad de Ciencias Históricos Sociales. Maestro en docencia universitaria y gestión educativa. Diplomado en investigación universitaria “Calidad Educativa y Evaluación por Competencias. 06carloscampos@gmail.com

Nay Ruth Madeleyne Villacorta Castro, Universidad Privada de Tacna. Tacna, Perú

Docente de la Universidad Privada de Tacna. Mg. en Docencia Universitaria y Gestión Educativa. Candidata al Doctorado en Educación y Maestría en Investigación e Innovación Científica. Lic. En Educación en la Especialidad de Ciencias Sociales. Diplomado en Neurociencia. Diplomado en Investigación Cualitativa. narvillacorta@virtual.upt.pe - nayeducavc@gmail.com

References

Aguilar Idáñez, M., & Buraschi, D. (2012). El desafío de la convivencia intercultural. Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, 27-43. Obtenido de https://www.scielo.br/j/remhu/a/mQYjQQtsSwvBK7TwLXhhqbG/?format=pdf&lang=es.

Aguirre Chávez, C. (2018). Modelo educativo para el desarrollo de la ciudadanía intercultural en el proceso educativo del nivel secundaria de la Institución Educativa Puruchuco de Vitarte-Lima. Lima: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Obtenido de http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/2152.

Bernabé Menéndez, R. A. (2020). El aprendizaje cooperativo y las habilidades sociales de los alumnos de 5to año de educación secundaria de las I.E de Tacna, año, 2019. Tacna: Universidad Privada de Tacna. Obtenido de https://repositorio.upt.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12969/1669/Bernabe-Menendez-Rosa.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Cáceres Gárate, M. (2018). Relación del aprendizaje cooperativo y el clima social en el aula de los estudiantes de primaria de la institución educativa Nª 40173, divino niño Jesús, Cerro Colorado. Arequipa,2018. Arequipa: Universidad Nacional De San Agustín Arequipa Obtenido de http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/7802/EDMcagama.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Da Trinidade Santos, E. M., Vargas, L. A., & Chad Pellón, L. H. (2013). La Interculturalidad en el mundo globalizado y sus impactos en el proceso salud-enfermedad: contribuciones de la enfermería. Index de Enfermería, 22(4). doi: 10.4321/S1132-12962013000300005.

Espinoza Freire, E. E., Ley Leyva, N. V., & Guamán Gómez, V. J. (2019). Aprendizaje cooperativo y la Web 2.0. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 520–538. Obtenido de https://www.proquest.com/openview/6134a93593c6b2f1e8d598c44cc47424/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1006393.

Fernandez-Rio, J., Cecchini, J. A., Mendez-Gimenez, A., Mendez-Alonso, D., & Prieto, J. A. (21 de Julio de 2017). Diseño y validación de un cuestionar io de medición del aprendizaje cooperativo en contextos educativos. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 33(3), 680-688. doi: 10.6018/analesps.33.3.251321.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2014). La evaluación en el aprendizaje cooperativo. Cómo mejorar la evaluación individual a través del grupo. (S. Cáliz, Ed., & A. Belén Fletes, Trad.) Madrid: Ediciones SM. Obtenido de https://elearning3.hezkuntza.net/013156/pluginfile.php/2835/mod_resource/content/1/La%20evaluacion%20en%20el%20aprendizaje%20cooperativo%20-%20David%20W.%20Johnson.pdf.

Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Johnson Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Ediciones Paidos S.A.

Johnson, D., Johnson, R., & Johnson Holubec, E. (1999). Los nuevos círculos del aprendizaje. La cooperación en el aula y la escuela. Buenos Aires: Aique. Obtenido de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/30/30JOHNSON-David-JOHNSON-Roger-y-JOHNSON-HOLUBEC-Edythe-Que-es-el-aprendizaje-cooperativo.pdf.

Ley Leyva, N. V., Espinoza Freire, E. E., & Guamán Gómez, V. J. (2019). Aprendizaje cooperativo y la Web 2.0. Universidad Tecnica de Machala. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 520-538. Obtenido de https://media.proquest.com/media/hms/PFT/1/HAIAE?_s=xzl4MaPOlusuSARWn%2BuWhRLMdeA%3D.

Ministerio de Educación. (03 de Julio de 2021). Magnitudes. Obtenido de ESCALE - Estadística de la Calidad Educativa: http://escale.minedu.gob.pe/magnitudes.

Pérez Alarcón, S. (Mayo de 2010). El aprendizaje cooperativo. Temas para la Educación (8), 1-6. Obtenido de https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7194.pdf.

Pliego, P. N. (2011). El aprendizaje cooperativo y sus ventajas en la educación intercultural. Hekademos, 8, 63-76. Obtenido de file:///C:/Users/USER.V/Downloads/Dialnet-ElAprendizajeCooperativoYSusVentajasEnLaEducacionI-3746890.pdf.

Poveda Sierra, P. (2006). Implicaciones del aprendizaje de tipo cooperativo en las relaciones interpersonales y en el rendimiento académico. Alicante: Universidad de Alicante. Obtenido de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/4110/1/tesis_doctoral_patricia_poveda.pdf.

Pujolàs i Maset, P. (2008). 9 ideas Clave. El aprendizaje cooperativo. Barcelona: GRAÓ. Obtenido de https://www.grao.com/es/producto/9-ideas-clave-el-aprendizajecooperativo.

Pujolàs i Maset, P. (2009). La calidad en los equipos de aprendizaje cooperativo algunas consideraciones para el cálculo del grado de cooperatividad. Revista de Educación (349), 225-239. Obtenido de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/23245/19/0.

Pujolàs i Maset, P. (2010). Aprender juntos alumnos diferentes. Los equipos de aprendizaje cooperativo en el aula. (Primera ed.). (M. C. Doñate, Trad.) Barcelona: Octaedro. Obtenido de https://justificaturespuesta.com/wp-content/uploads/2017/01/Aprender-juntos-alumnos-diferentes-Muestra-gratis.pdf.

Pujolàs i Maset, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 89-112. Obtenido de https://revistas.um.es/educatio/article/view/149151/132141.

Rivera Veloso, A. P. (2019). Aprendizaje cooperativo en matemática en el eje estadística y probabilidad en alumnos de segundo medio de un Liceo Particular Subvencionado de la ciudad de Laja utilizando la técnica JIGSAW II. Los Ángeles: Universidad de Concepción. Obtenido de http://repositorio.udec.cl/xmlui/bitstream/handle/11594/3289/Rivera%20Veloso.pdf?sequence=4&isAllowed=y.

Rodríguez Izquierdo, R. (2002). La diversidad cultural en la sociedad global nuevos retos en educación. Agora digital(4), 1-12. Obtenido de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/3499/b15761629.pdf?sequence=1.

Rodríguez Izquierdo, R. M. (2005). El reto de la ciudadanía intercultural. Revista Qurriculum, 39-56. Obtenido de http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/12146.

Santiago Hernández, M. (2018). El aprendizaje cooperativo como estrategia para fortalecer la comprensión lectora en estudiantes de 5° grado de primaria. Poza Rica de Hidalgo: Universidad Veracruzana. Obtenido de https://www.uv.mx/pozarica/mga/files/2012/11/Santiago-HernandezMaricela.pdf.

Tubino, F. (2005). La Interculturalidad crítica como proyecto ético-político. Encuentro continental de educadores agustinos (pág. 4). Lima: http://www.oalagustinos.org/edudoc/LAINTERCULTURALIDADCR%C3%8DTICACOMOPROYECTO%C3%89TICO.pdf.

Valderrama, S. (2013). Pasos para Elaborar Proyectos de Investigación Científica Cualitativa, Cuantitativa y Mixta (Segunda ed.). Lima: Editorial San Marcos. Obtenido de http://www.editorialsanmarcos.com/index.php?id_product=211&controller=product.

Walsh, C. (2005). La interculturalidad en la Educación. Lima: Ministerio de Educación; UNICEF. obtenido de http://hdl.handle.net/20.500.12799/3310.

Published

2022-11-30

How to Cite

Campos Marquez, C. A., & Villacorta Castro, N. R. M. (2022). Cooperative learning and intercultural citizenship in private secondary schools case: Villa María del Triunfo. REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT, 11(2), 243 –. https://doi.org/10.47796/ves.v11i2.681