University-industry: Linkage status and perception of barriers to scientific research and innovation as a tool for management and development in small and medium-sized companies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47796/ves.v11i1.598

Keywords:

university-business linkage, barriers, research and innovation

Abstract

To determine the association between the state of university-business linkage and the perception of barriers to scientific research and innovation as a management and development tool in small and medium enterprises, Tacna. Method: observational study, relational research level, the methodological strategy used was quantitative. Out of a total of 1,422 formally constituted companies that generate products that can be improved or innovated in the productive field in the Tacna region, we were able to work with 172. Results: 14.5% of the companies were mainly engaged in the manufacture of bakery products, followed by 12.8% in the manufacture of garments and 10.5% in the distillation and blending of alcoholic beverages. 98.8% were privately owned. The 85.5% had less than 10 workers. Formal linkages with universities accounted for 1.2%. Companies identified a medium (34.3%) and low (34.3%) level of barriers to innovation opportunities. Conclusions: The impact of innovations that had an impact on the product was high, and 92.2% were due to taking advantage of an idea or published novelties. The impact of innovation on processes was medium, with 51.5% being due to the reduction of materials and energy in production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fredy Odon Alarcon Avendaño, Universidad Privada de Tacna, Tacna, Perú.

Capitán de Travesía, Práctico Marítimo Experto, Master Innovation and Scientific investigator, Universidad Privada de Tacna. portserviceope@gmail.com.

Victor Alfonso Arias Santana, Universidad Privada de Tacna, Tacna, Perú.

Doctor en Ciencias. Magíster en Salud Pública. viaarias@upt.pe.

References

Arvizu, A. C., & Arvizu, C. J. (2014). Causas de la falta de vinculación entre las empresas mexicanas y las instituciones de educación superior (IES). Educateconciencia, 4(5), 65-79.

Dirección General de Estadística, encuesta y Censos de Paraguay. (2012). Encuesta de Innovación empresarial de Paraguay. dgeec. https://www.conacyt.gov.py/sites/default/files/Cuestionario%20Encuesta%20de%20Innovaci%c3%b3n%20final%20oct13.pdf.

Garrido, C. (2013, octubre 21). La relación universidad- empresa en América Latina. Seminario Internacional "Promoviendo la relación de la universidad con el mundo productivo., Primer Congreso de la REDUE-ALCUE, Universidad Central de Chile, Santiago (Chile). http://www.redue-alcue.org/primercongreso/documentos/presentaciones/panel1/1PeluffoGarrido.pdf.

Huanambal-Tiravanti, V. (2017). Universidad-Empresa-Estado: Alineando intereses en función del bien común. Revista Estomatológica Herediana, 27(1). http://dx.doi.org/10.20453/reh.v27i1.3096.

Instituto Nacional de estadística. (2000). Encuesta sobre innovación tecnológica en las empresas 2000. INE, España. https://www.ine.es/daco/daco42/daco4221/ite_cues00.pdf.

Instituto Nacional de Estadística. (2015). Análisis de la Densidad Empresarial: Vol. Capítulo V (1ra. edición). Instituto Nacional de Estadística e informática. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1262/cap05.pdf.

Instituto Nacional de Estadística e informática. (2012). Cuestionario. Encuesta Nacional de Innovación en la Industria manufacturera 2012. INEI, Lima Perú. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1076/cuestionario.pdf.

Lutchen, K. R. (2018). Why Companies and Universities Should Forge Long-Term Collaborations. Research & Development. Harvard Business Review. https://hbr.org/2018/01/why-companies-and-universities-should-forge-long-term-collaborations.

Martínez Gil, L., Oyarvide Ibarra, R. T., Rosales Cortés, F. S., Bustos Gámez, M. M., Oyarvide Ibarra, R. T., Rosales Cortés, F. S., & Bustos Gámez, M. M. (2019). Proceso de gestión de la relación universidad-empresa en la Universidad Técnica «Luis Vargas Torres». Mendive. Revista de Educación, 17(3), 373-392. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962019000300373&lng=es&nrm=iso&tlng=es.

Mena-Ordoñez, S. (2018). Estudio con enfoque de género: Factores determinantes en la producción investigativa de las mujeres en las universidades de la región de Tacna. [Tesis de maestría, Universidad Privada de Tacna]. http://repositorio.upt.edu.pe/bitstream/UPT/626/1/Mena-Ordo%C3%B1ez-Sissy.pdf.

Orozco, E. (2016). Plan de mejora para aumentar la productividad en el área de producción de la empresa Todo Sport. Chiclayo [Tesis de pregrado, Universidad Señor de Sipán. facultad de de Ingeniería Industrial]. http://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/uss/2312/Orozco%20Cardozo%20Eduard.pdf;jsessionid=FAF21395DBB36B42EEF242E7ACC1F67E?sequence=1.

Ponce-Jaramillo, I., & Güemes-Castorena, D. (2017). Factores clave en la vinculación de la Triple Hélice: Matriz del estado del arte. ALTEC 2017, 14. http://www.uam.mx/altec2017/pdfs/ALTEC_2017_paper_130.pdf.

Raesfeld, L., & García Fuentes, P. (2018). La cooperación universidad-empresa en el sistema regional de innovación en el Estado de Hidalgo. Conrado, 14(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000500240.

Saltos Briones, G., Odriozola Guitart, S., & Ortiz Torres, M. (2018). La vinculación universidad-empresa-gobierno: Una visión histórica y conceptual. ECA Sinergia, 9(2), 121-139. https://doi.org/10.33936/eca_sinergia.v9i2.1466.

Saltos, G., Odriozola, S., & Ortíz, M. (2018). La vinculación universidad-empresa-gobierno: Una visión histórica y conceptual. Revista ECA Sinergia., 9(2), 121-139.

Sanchez, O., Rodríguez, M., Bolaños, F., & Sanipatin, L. (2018). Rol de la Educación Superior Frente a los Desafíos Sociales by Editorial Universidad Técnica del Norte UTN - issuu. II seminario Internacional. Desarrollo Latinoamericano de la Educación Superior, Pasto. https://issuu.com/utnuniversity/docs/ebook_rol-de-la-educacion-superior-.

Sarabia-Altamirano, G., & Sarabia-Altamirano, G. (2016). La vinculación universidad-empresa y sus canales de interacción desde la perspectiva de la academia, de la empresa y de las políticas públicas. CienciaUAT, 10(2), 13-22. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2007-78582016000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es.

Schoffstall, D. G. (2013). The benefits and challenges hospitality management students experience by working in conjunction with completing their studies [Doctor of Philosophy, Iowa State University, Digital Repository]. https://doi.org/10.31274/etd-180810-4448.

Sub Dirección de Innovación y Transferencia & Tecnológica del CONCYTEC. (2021). Programa Especial de Transferencia tecnológica 2016—2021. [Noticias]. CONCYTEC. https://portal.concytec.gob.pe/images/noticias/Programa_Especial_de_TT_-_documento_para_consulta_p%C3%BAblica.pdf.

SUNEDU. (2019). Avance y estatus del licenciamiento. Lista de universidades del Perú. SUNEDU. https://www.sunedu.gob.pe/lista-de-universidades-denegadas/.

Törnroos, J. (2017). The role of doctoral degree holders in society. Academy of Finland. https://www.aka.fi/globalassets/42julkaisut/the-role-of-doctoral-degree-holders-in-society.pdf.

Published

2022-05-24

How to Cite

Alarcon Avendaño, F. O., & Arias Santana, V. A. (2022). University-industry: Linkage status and perception of barriers to scientific research and innovation as a tool for management and development in small and medium-sized companies. REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT, 11(1), 58–70. https://doi.org/10.47796/ves.v11i1.598