Transition from pedagogical campus to learning communities in the context of the installation of the practical training model. The case of a chilean university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47796/ves.v11i1.596

Keywords:

Pedagogical campus, learning communities, Practical Training Model

Abstract

The present investigation has as its general objective to determine the relationship that exists between the development of the pedagogical campus and the installation of learning communities, according to the Model of Practical Formation of the Metropolitan University of Science in Santiago, 2019 for this purpose, a quantitative method was used, obtaining the information through the application of questionnaires to 20 key actors of the Pedagogical Campus installed by the Metropolitan University of Science of Education in the framework of the implementation of its Model of Practical Modeling. Within the results it can be established that there is a strained relationship between knowledge about the model of practical training of the Universidad dicha and the actions carried out by the actors on the pedagogical campuses. In addition, it is essential to consolidate the teaching campuses of the world to advance the learning communities described in its Model. Within the hallazgos it is relevant to define concrete actions in terms of the definition of bidirectionality to clarify the expectations that educational centers have in terms of the installation of campuses and their advancement to learning communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizabeth Andrea Barrera Araya, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Santiago, Chile.

Doctora y Magíster en Educación, Educadora de párvulos, académica en carreras de Educación.  elizabeth.barrera@umce.cl.

Miguel Gerardo Mendoza-Vargas, Universidad La Salle. Arequipa, Perú.

Doctor en Liderazgo, Magíster en Gerencia Social, Docente de Educación Secundaria. Docente universitario. mmendoza@ulasalle.edu.pe.

References

Avalos, B. (2014). La formación inicial docente en Chile: Tensiones entre políticas de apoyo y control. Estudios Pedagógicos, 11-28.

Cantero Rodríguez, M. (2017). Las Comunidades de Aprendizaje para el desarrollo profesional docente, un estudio de caso en contexto chileno. Alcalá, España.

Cauas, D. (2016). Elementos para la ejecución y elaboración de un proyecto de investigación. Obtenido de http://webjam-upload.s3.amazonaws.com/apuntesinvest_cauas__1539__.pdf.

García, C. (2012). Comunidades de Aprendizaje. REVISTA ELECTRÓNICA DE GEOGRAFÍA Y CIENCIAS SOCIALES, 1-10.

Hernandez Sampieri, R., Fernnadez Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación.

Hirma, C. (Junio de 2015). Investigaciones sobre la formación práctica en Chile: tensiones y desafíos. Santiago, Chile: Organización de Estados Americanos para la Educación, la Ciencia y la cultura.

Jordán Yepéz, A. E. (2020). La docencia: el trabajo de los maestros, los roles y las responsabilidades. Revista Cientifica Mundo de la Investigación y el conocimineto, 4-13.

Mallea, R. (06 de julio de 2015). Bourdieu y el campo de lo educativo en el Chile actual. Obtenido de El mostrador: https://www.elmostrador.cl/noticias/opinion/2015/07/06/bourdieu-y-el-campo-de-lo-educativo-en-el-chile-actual/.

Martinez, M. (2006). LA INVESTIGACIÓN CUALITATIVA (SÍNTESIS CONCEPTUAL). IIPSI, 123-146.

Menendez, A. (20 de 03 de 2020). Validez, Confiabilidad y Utilidad (MENENDEZ). Obtenido de SCRIBD: https://es.scribd.com/document/323412449/Validez-Confiabilidad-y-Utilidad-Menendez

MINEDUC. (1 de Julio de 2020). Reglamento de Convivencia Escolar. Obtenido de www.mineduc.cl: https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/547.

MINEDUC, M. d. (Agosto de 2020). Curriculim nacional. Obtenido de https://www.curriculumnacional.cl/portal/?gclid=Cj0KCQiA0MD_BRCTARIsADXoopa61Zu2rNSy8_4JiqFXBWYi-02j9DRftH741QH10DoDo5VBSSMgHysaAgmBEALw_wcB.

Molina, E. (2013). Creación y desarrollo de comunidades de aprendizajes: Hacia la mejora educativa. Revista de Educación, 235-250.

Rodriguez, W. (2009). EL ENFOQUE SOCIOCULTURAL EN EL DISEÑO Y CONSTRUCCIÓN DE UNA COMUNIDAD DE APRENDIZAJE. Actualidades de Investigativas en educación, 1-22.

Rodriguez Dominguez, J. (2017). Génesis y evolución de las comunidades de aprendizaje como modelo de inclusión y mejora educativa en Andalucía. Anadalucía, España.

Rusell, T. (2014). La práctica en la formación de profesores: tensiones y posibilidades en la experiencia de aprender a enseñar. Estudios Pedagógicos, 223-238.

Sanzana Vallejos, G. (2015). “La práctica de aula: percepción de efectividad y autoeficacia”. Córdoba, Argentina.

UMCE. (2016). Modelo Educativo. Santiago: Editorial UMCE.

UMCE. (2018). Condiciones de Operación del Modelo de Formación Práctica. Santiago: UMCE.

UMCE. (2019). Modelo de Formación Práctica. Santiago: UMCE.

Valls, R., & Munté, A. (2010). Las claves del aprendizaje dialógico en las Comunidades de Aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del, 11-15.

Vivas, H. (2017). Estudio de los enfoques de aprendizaje en cuatro cohortes de estudiantes de Agronomía de la Universidad Central del Ecuador. Tesis No publicada. file:///C:/Users/Pc-Academico%201/Dropbox/Mi%20PC%20(LAPTOP-E0SIMLAQ)/Downloads/Dialnet-EstudioDeLosEnfoquesDeAprendizajeEnCuatroCohortesD-6326666.pdf.

Published

2022-05-24

How to Cite

Barrera Araya, E. A., & Mendoza-Vargas, M. G. (2022). Transition from pedagogical campus to learning communities in the context of the installation of the practical training model. The case of a chilean university. REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT, 11(1), 161–169. https://doi.org/10.47796/ves.v11i1.596