Student representations on assessment modalities and practices in the subject of history, geography and social sciences, in public education institutions, vulnerable and frontier

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47796/ves.v9i2.396

Keywords:

learning, knowledge, student-teacher, evaluation, frontier context

Abstract

The research explores the representations of the students on the modalities and evaluative practices used in the subject of History and Geography, of public, vulnerable establishments of a border region. The study is qualitative, employing interpretive techniques in order to explore the representations around the evaluative practices. Information gathering was established through in-depth interviews. The results reported that the main issues identified were a dynamic conception of learning, a complex look at evaluation that includes attitudinal values and a representation of the teacher as an agent that makes institutional evaluation criteria more flexible in response to learning objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Alejandro Velásquez Parraguez, Universidad de Tarapacá

Magíster en Gestión y Liderazgo Educacional en la Universidad Central, Santiago de Chile. Magíster en Desarrollo Curricular y Proyectos Educativos en la Universidad Andrés Bello, Santiago de Chile. Académico, investigador Coordinador de Prácticas Pedagógicas Pedagogía en Historia y Geografía Universidad de Tarapacá y Jefe de Unidad Técnico Pedagógica en el sistema escolar, Arica-Chile. evelasquez@academicos.uta.cl.

Raúl Antonio Bustos González, Universidad de Tarapacá

Profesor de Historia y Geografía de la Universidad de Tarapacá, Magíster en desarrollo subregional de la Universidad Arturo Prat y Doctor en Educación y Cultura en América Latina de la Universidad de Artes y Ciencias Sociales y Doctor en Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona. Académico del Departamento de Educación de la Universidad de Tarapacá y Coordinador de Desarrollo Académico de la Vicerrectoría Académica de la misma institución. rbustos@academicos.uta.cl.

María del Mar Duran Bellonch

Licenciada en Filosofía y Letras y Doctora en Pedagogía por la UAB. Profesora del Departamento de Pedagogía Aplicada, especializada en formación para la constitución y gestión de grupos y equipos de trabajo en contextos educativos. MariadelMar.Duran@uab.cat.

Published

2020-12-14

How to Cite

Velásquez Parraguez, E. A., Bustos González, R. A., & Duran Bellonch, M. del M. (2020). Student representations on assessment modalities and practices in the subject of history, geography and social sciences, in public education institutions, vulnerable and frontier. REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT, 9(2), 217–223. https://doi.org/10.47796/ves.v9i2.396