Educational strategies in latin america 2020-2023. Metasynthesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47796/ves.v13i01.1009

Keywords:

pandemic COVID-19, educational strategies, didactic resources, educational methods, educational model

Abstract

The improvisation of educational strategies in some university centers during the pandemic highlighted the difficulties of teachers and students to adapt to distance learning.  The objective of the study was to know if the teaching methodologies and teaching strategies applied during the pandemic were adequately applied and which methods or educational strategies had a positive impact on university education in Latin America.  To this end, articles were reviewed in five databases, using Boolean operators with descriptors related to the topic.  The research was conducted based on grounded theory, following the PRISMA methodology, using 31 of 1710 articles for categorical analysis in Atlas ti v.22 software. The results revealed seven emerging categories as determinants in the application of educational strategies and that e-learning was the model with the greatest impact and use in Latin American higher education, whose application should be organized as a planned strategy prior to the educational process, also introducing virtual education progressively, associated with permanent teacher and student training for the use of learning tools in the teaching-learning process. Institutions should develop their own applications and materials to reduce distraction and the achievement of planned competencies.

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Author Biographies

Gladys Inés Bustamante-Cabrera, Universidad Mayor de San Andrés

Médico Internista. PhD en Ciencias de la Vida y Bioética. PhD en Investigación  Científica. MgSc Psicopedagogía y Educacion Superior. MgSc Planificación Gestión y Evaluación de Proyectos. MBL en Desarrollo Local. Docente Emérito UMSA. Presidente Comité Iberoamericano de Ética y Bioética

Gonzalo Mansilla Canelas, Hospital Materno Infantil - CNS

Médico Pediatra, MsSc Neonatología, MsCs Ciencias de la Investigación, Docente Asistencial Pre grado y Post grado HODE Materno Infantil, Presidente Sociedad Paceña de Pediatría.

Ruth Meregildo Gómez, Universidad Nacional de Trujillo

Dra. Ciencias de la Educación y docente de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional de Trujillo

Betty Esther Cohaila Calderón, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann

Contador Público, Maestra en Contabilidad y Auditoría, Doctora en Gestión y Ciencias de la Educación; Profesora de la UNJBG en la categoría Principal; tres veces Decana de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Empresarial y del Colegio de Contadores Públicos de Tacna

Rolando Wilman Vásquez Jaico, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann

Matemático de profesión, Maestría en Computación e Informática, Doctor en Ciencias de la Educación, Profesor en la UNJBG, Decano de la Facultad de Ciencias Contables y Financieras (FCCF), Jefe de Departamento de Matemáticas para Economía de la FCCF

Yovana Carpio Choque, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann

Contador Público de profesión, Maestría en Contabilidad y Auditoría, Doctora en Ciencias Contables y Financieras; Programa de Alta Especialización en Normas Internacionales de Información Financiera en la Universidad de Esan, Docente en la Escuela de Posgrado de la UNJBG, docente en la Escuela Profesional de Ciencias Contables y Financieras en la UPT

Published

2024-10-31

How to Cite

Bustamante-Cabrera, G. I., Mansilla Canelas, G., Meregildo Gómez, R., Cohaila Calderón, B. E., Vásquez Jaico, R. W., & Carpio Choque, Y. (2024). Educational strategies in latin america 2020-2023. Metasynthesis. REVISTA VERITAS ET SCIENTIA - UPT, 13(01). https://doi.org/10.47796/ves.v13i01.1009