Perception of parenting practices and parenting styles in research with Iberoamerican adolescents
DOI:
https://doi.org/10.47796/ra.2021i19.492Keywords:
Parenting practices, Parenting styles, Adolescents, Systematic reviewAbstract
Systematic research has been conducted as the main target for the present paper regarding the theoretical and methodological perspectives base on the parenting practices and parenting styles in Latin American adolescents. The design chosen was a systematic review, following the PRISMA protocol. The SCOTTISH scale was used to identify the level of scientific evidence of the articles. A total of 72 articles were analyzed. It was found that the most recurrent research constructs are parenting practices and parenting styles, being more widely used the ones related to parenting practices without implying any typification of the role assumed by the parent. Researchers use theories such as Bronfenbrenner's ecological model, Bowlby's attachment theory, and Bandura's social-cognitive theory. Most of the research is oriented from an empirical-analytical research paradigm, with a greater prevalence of non-experimental descriptive and correlational studies. It is concluded that the study of the phenomenon does not lose relevance and depends on the context and population determinants.
Downloads
References
Acevedo, J., De León, C., y Delgadillo, G. (2018). Ante la crianza con violencia: las competencias parentales. Revista Trabajo Social, 11, 111-131.
Acosta, P., Caéz, A., y Dávila, Y. (2020). Prácticas parentales, sintomatología ansiosa y rendimiento académico en estudiantes adolescentes, San Pedro – Sucre. Ocho estudios sobre la salud mental, 1(1), 1-18. Doi: 10.21892/978-958-5547-34-6.4.
Aguilar-Yamuza, B., Raya-Trenas, A., Pino-Osuna, M., y Herruzo Cabrera, J. (2019). Relación entre el estilo de crianza parental y la depresión y ansiedad en niños entre 3 y 13 años. Revista de psicología clínica con niños y adolescentes, 6(1), 36-43. Doi: 10.21134/rpcna.2019.06.1.5.
Alemany-Arrebola, I., González-Gijón, G., Ruiz-Garzón, F., y Ortiz-Gómez, M. (2019). Adolescents’ perception of parental practices from the gender perspective. Pedagogía social, 33, 127-138. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.09.
Alonso, M., Guzmán, V., Armendáriz, N., Alonso, B., y Alarcón, N. (2017). Crianza parental, sucesos de vida y consumo de drogas en adolescentes escolarizados. Investigación en enfermería: Imagen y Desarrollo, 20(1), 1-9. https://doi.org/10.11144/Javeriana.ie20-1.cpsv.
Alonso-Stuyck, P. (2020). Parenting y estilos de vida adolescente saludables. El balance de las as. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 17-26. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v2.1815.
Andrade, J., Peñuela, V., y García, L. (2017). Relación entre riesgo suicida y estilos de crianza en adolescentes. Revista de psicología GEPU, 8(1), 80-98.
Andrade, P., y Betancourt, O. D. (2010). Evaluación de las prácticas parentales en padres e hijos. En A. S. Rivera, R. Díaz-Loving, L., I. Reyes, A. R. Sánchez y M. L. M. Cruz (Eds.), La psicología social en México (vol. XIII, pp. 137-142). Amepso.
Ato, M., López, J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de psicología, 29(3), 1038-1059. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511.
Aurelia, M. (2005). Padres y desarrollo de los hijos: prácticas de crianza. Estudios Pedagógicos, 31(2) 167-177.
Ávila, A., D´Andrea, G., Alonso, M., Gallegos, M., Delgadillo, L., y Orozco, C. (2018). Crianza parental asociada al consumo de drogas y alteraciones en salud mental en adolescentes infractores. Revista Electrónica Saúde Mental A cool Drog, 14(2) 92-98. DOI: 10.11606/issn.1806-6976.smad.2018.000398.
Axpe, I., Rodríguez-Fernández, A., Goñi, E., y Antonio-Agirre, I. (2019). Parental socialization styles: the contribution of paternal and maternal affect/communication and strictness to family socialization style. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(12), 1-16. https://doi.org/10.3390/ijerph16122204.
Bahamón, M., Alarcón-Vásquez, Y., Trejos, A., Uribe, J., y García, C., (2018). Prácticas parentales como predictoras de la ideación suicida en adolescentes colombianos. Psicogente, 36(3), 483-491. https://doi.org/10.6018/analesps.337011.
Bandura, A. (1987). Teoría del aprendizaje social. Espasa-Calpe.
Barcelata, B., y Gutiérrez, V. (2018). Percepción de prácticas parentales en adolescentes tempranos y tardíos: Una perspectiva del desarrollo. Investigación y Práctica en Psicología del Desarrollo, 4, 1-14. https://doi.org/10.33064/ippd42000.
Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and sustance use. Journal of early adolescence, 11(1), 56-95.
Benavides, A., Romero, M., Fernández, M., y Pichardo, M. (2017). Deporte en familia como prevención de problemas de conducta desde edades tempranas. Revista de Psicología, 1(2) 449-456. doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v3.1014
Benchaya, M., Moreira, T., Constant, H., Pereira, N., Freese, L., ... , y Barros, H. (2019). Role of parenting styles in adolescent substance use cessation: results from a Brazilian Perspective Study. International journal of environmental research and public health, 16(18), 3432. https://doi.org/10.3390/ijerph16183432.
Benlloch-Doménech, C., y Barbé-Villarubia, M. J. (2020). Movilidad humana: una revisión teórica aplicable de los flujos migratorios en España. FORUM. Revista Departamento Ciencia Política, 18, 35-63. https://doi.org/10.15446/frdcp.n18.79873.
Berger, P., y Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Bowlby, J. (1998). El apego. Paidós.
Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development: research perspectives. Developmental Psychology, 22(6), 723-742.
Bunge, M. (1973). La ciencia, su método y filosofía. Siglo XXI
Carlo, G., White, R., Streit, C., y Knight, G. (2018). Relaciones longitudinales entre estilos de crianza, comportamientos prosociales y resultados académicos en adolescentes mexicanos de EE. UU. Acceso Público del HHS, 89(2) 577-592. Doi: 10.1111/cdev.12761.
Casais, D., Flores, M., y Domínguez, A. (2017). Percepción de prácticas de crianza: análisis confirmatorio de una escala para adolescentes. Acta de Investigación Psicológica, 7(2), 2718-2726. https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.06.001.
Cerezo, F., Ruiz-Esteban, C., Sánchez, C., y Arense, J. (2017). Dimensions of parenting styles, social climate, and bullyng victims in primary and secondary education. Psicothema, 30(1) 59-65. Doi: 10.7334 / psicothema2016.360.
Chorot, P., Valiente, R., Santed, M., y Sandin, B. (2017). Perceived parental child rearing and attachment as predictors of anxiety and depressive disorder symptoms in children: The mediational role of attachment. Elsevier, 253, 287-295. http://dx.doi.org/10.1016/j.psychres.2017.04.015.
Ciro, L. (2006). La teoría y su función en los tres modelos de investigación. Anfora, 13(20), 66-76.
Condeza, R., Herrera-Hidalgo, N., y Barros-Friz, C. (2019). Nuevos roles parentales de mediación: percepción de los padres sobre la relación de sus hijos con múltiples pantallas. El Profesional de la Información, 28(4), 1-15. http://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.02.
Cortés, L., Vega, J., López, J., y Garma, S. (2020). Predicción de la ideación suicida desde la percepción de la crianza parental en adolescentes yucatecos. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 9(18), 1-23. DOI: 10.36677/rpsicologia.v9i18.15581.
Cruz, Y., Flores, L., y Jiménez, J. (2019), Prácticas parentales y ansiedad como predictoras del consumo de alcohol en adolescentes. Enseñanza e Investigación en Psicología, 1, 55-64.
Díaz-Camargo, E., Lozanov, J., Medina, L., Chaparro-Suarez, Y., Alfaro, l., Numa-Sanjuan, N., y Riaño-Garzón, M. (2029). Estilos de personalidad y prácticas de crianza en padres de familia. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapeútica, 38(5), 637-641.
Escobar, R. A. (2021). El reconocimiento de las nuevas formas de familia en Colombia y su construcción jurídico-social. Diálogos de Saberes, 46, 143–159. https://doi.org/10.18041/0124-0021/dialogos.46.2017.2579.
Espinoza-García, A. (2020). Estilos de socialización parental en una muestra de adolescentes chilenos. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(1), 46-51. Doi: 10.21134/rPcna.2020.07.1.6.
Fuentes, M., García-Ros, R., Pérez-Gonzáles, F., y Sancerni, D. (2019). Effets of parenting styles on self-regulated learning and academic stress in spanish adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 1, 1-19. doi: 10.3390/ijerph16152778.
Fuentes-Balderrama, J., Cruz, C., Ojeda, A., Díaz, R., Turnbull, B., y Parra, J. (2020). The effects of parenting styles on internalizing and externalizing behaviors: A Mexican preadolescents study. Revista Internacional de Investigación Psicológica, 13(1), 9-18. https://doi.org/10.21500/20112084.4478.
Gallego, A., Pino, J., Álvarez, M., Vargas, E., y Correa, L. (2019). La dinámica familiar y estilos de crianza: pilares fundamentales en la dimensión socioafectiva. Hallazgos, 16(32), 131-150. https://doi.org/10.15332/2422409X.5093.
Gallego, T. (2011). Familias, infancias y crianza: tejiendo humanidad. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 6(35), 63-82.
García, O., y Serra, E. (2019). Raising children with poor school performance: parenting styles and short- and long-term consequences for adolescent and adult development. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(7), 1-24. Doi.org/10.3390/ijerph16071089.
García, O., Rodríguez-Menéndez, C., Torio-López, S., y Rodríguez-Pérez, S. (2019). Validation of the dependency-oriented and achievement-oriented psychological con-trol scale (DAPCS) in a Spanish speaking late adolescent sample. Anales de Psicología, 35(3), 453-463. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.35.3.329991.
Gómez-Ortiz, O., Romera, E., Ortega-Ruiz, R., y Del Rey, R. (2018). Parenting practices as risk or preventive factors for adolescent involvement in cyberbullying: contribution of children and parent gender. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(12), 1-23. https://doi.org/10.3390/ijerph15122664.
Gonzáles-García, H. y Pelegrín, A. (2018). Estilos educativos parentales percibidos y orden de nacimiento en deportistas. Sportis Scientific Technical Journal, 4(3), 557-573. Doi: https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.3.3267.
Guatrochi, M. (2020). Nuevas configuraciones familiares: tipos de familia, funciones y estructura familiar. Redes: Revista de Psicoterapia Relacional e Intervenciones Sociales, 41, 11-18.
Guerrero-Cely, L., Bejarano, A., y Silva-Arias, A. (2020). Migración interna y fecundidad de las mujeres colombianas. Cultura Educación y Sociedad, 12(1), 85-104. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.1.2021.06.
Hinostroza, A. (2020), Prácticas parentales y entorno de residencia en adolescentes: un estudio comparativo a nivel de riesgo psicosocial. Apuntes Universitarios 11(2),1-19. DOI: https://doi.org/10.17162/au.v11i2.629.
Huttona, B., Catalá-López, F., y Moher, D. (2016). La extensión de la declaración PRISMA para revisiones sistemáticas que incorporan metaanálisis en red: PRISMA-NMA. Medicina Clínica, 16, 1-5. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.medcli.2016.02.025.
Isaza, L. (2018). Las prácticas educativas familiares en el desarrollo de habilidades sociales de niños y niñas entre dos y cinco años de edad de la ciudad de Medellín. Revista Encuentros, 16(01) 78-90. Doi: http://dx.doi.org/10.15665/.v16i01.635.
Izquierdo, E., Carrasco, M., y Holgado-Tello, F. (2020). Rechazo parental y ajuste psicológico infantil: Efecto moderador del afecto familiar percibido desde una perspectiva multi-informante. Revista de Psicología y Psicopatología Clínica, 25(18), 195-206.
Izzedin, R., y Pachajoa, A. (2009). Pautas, Prácticas y Creencias Acerca de Crianza... Ayer y Hoy. Liberabit. 15(2), 109-115.
Jaureguizar, J., Bernaras, E., Bully, P., y Garaigordobil, M. (2018). La crianza percibida y el ajuste de los adolescentes. Jaureguizaret al. Psicología: Reflexão e Crítica, 31(1), 1-12. https://doi.org/10.1186/s41155-018-0088-x.
Juárez, J. y Fragoso, R., (2017). Prácticas parentales e inteligencia emocional en estudiantes de secundaria. Un estudio correlacional. Revista Infad de Psicología, 2(2),93-106. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n2.v1.1371.
León-del-Barco, B., Mendo-Lázaro, S., Polo-del-Río, M., y López-Ramos, V. (2019). Parental psychological control and emotional and behavioral disorders among spanish adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(3), 1-13. doi: 10.3390/ijerph16030507.
León-Moreno, C., y Musitu-Ferrer, D. (2019). Estilos de comunicación familiar, autoconcepto escolar y familiar, y motivación de venganza en adolescentes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(1), 51-58. doi: 10.30552/ejihpe.v9i1.316.
Levinson, A., Speed, B., Nelson. B., Bress, J., y Hajcak, G. (2017). Authoritarian parenting predicts reduced electrocortical responde to observed adolescent offspring rewards. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 12(3) 363-371. doi.org/10.1093/scan/nsw130.
Llorca, A., Richaud, M., y Malonda, E. (2019). Parenting styles, prosocial, and aggressive behavior: the role of emotions in offender and non-offender adolescents. Frontiers in Psychology, 8, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01246.
Lorence, B., Hidalgo, V., Pérez-Padilla, J., y Menéndez, S. (2019). The role of parenting styles on behavior problem profiles of adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(15), 2767. Doi: 10.3390/ijerph16152767.
Maccoby, E., y Martín, J. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. En E. M. Hetherington y P.H. Mussen (Eds), Handbook of child psychology: Socialization, Personality, and Social Development, 4, 1-101. New York: Wiley.
Madueaño, P., Lévano, J., y Salazar, A. (2020). Conductas parentales y habilidades sociales en estudiantes de educación secundaria del callao. Propósitos y Representaciones, 8(1) 1-19. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.234.
Malander, N. (2019). Adicciones tecnológicas en adolescentes: relación con la percepción de las prácticas parentales. Drugs and Addictive Behavior, 4(1) 1-27. http://dx.doi.org/10.21501/.
Malonda, E., Llorca, A., Mesurado, B., Samper, P., y Mestre, M. (2019). Parents or peers? predictors of prosocial behavior and aggression: a longitudinal study. Frontiers in Psychology, 10, 1-12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02379.
Malonda, E., Llorca, A., Samper, P., Córdoba, A., y Mestre, M. (2018), Prácticas prosociales parentales y su relación con la empatía y la conducta prosocial. Revista de Investigación en Psicología Social, 6(2), 5-17.
Malonda, E., Tur-Porcar, A., y Llorca, A. (2017). Sexism in adolescence: parenting styles, division of housework, prosocial behaviour and aggressive behaviour. International Journal of Social Psychology, 32(2), 14-26. http://dx.doi.org/10.1080/02134748.2017.1291745.
Marín, M., Quintero, P., y Rivera, S. (2019). Influencia de las relaciones familiares en la primera infancia. Poiésis, 1(36), 164-183. Doi: https://doi.org/10.21501/16920945.3196.
Martínez-Muñoz, K.X., y Rodríguez-Yong, C. (2020). La familia de crianza: una mirada comparada entre Estados Unidos y Colombia. Revista de Derecho Privado, 39, 85-107. https://doi.org/10.18601/01234366.n39.05.
Martínez, I., García, F., Veiga, F., García, O., Rodríguez, Y., y Serra, E. (2020). Parenting styles, internalization of values and self-esteem: a cross-cultural study in Spain, Portugal and Brazil. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), 1-18. https://doi.org/10.3390/ijerph17072370.
Méndez, M., Peñaloza, R., García, M., Jaenes, J., y Velázquez, H. (2019). Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos. Acta Colombiana de Psicología, 22(2), 194-205. Doi: http://www.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.2.10.
Mendo, S., Polo, M., Fajardo, F., Felipe, E., y León, B. (2019). Prácticas parentales: un estudio comparado en adolescentes españoles y portugueses. Universitas Psychologica, 18(4), 1-14. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-4.ppec.
Mendo-Lázaro, S., Leon-del-Barco, B., Polo-del-Río, M., Yuste-Tosina, R., y López-Ramos, V. (2019). The role of parental acceptance–rejection in emotional instability during adolescence. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(7), 1194. doi: 10.3390/ijerph16071194.
Mendoza, B., Delgado, I., y García, M. (2020). Perfil de alumnado no involucrado en bullying: descripción a partir de estereotipo de género, crianza, estrategias cognitivas-sociales y sobre-ingesta alimentaria. Anales de Psicología, 36(3), 483-491. https://doi.org/10.6018/analesps.337011.
Mendoza-Gonzalez, B., Delado, I., y García, M. (2020). Student profile Not involved in bullying: description based on gender stereotypes, parenting practices, cognitive-social strategies and food over-intake. Anales de Psicología, 36(3), 483-491. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.36.3.337011.
Minuchin, S. (2003). Familia y terapia familiar. Gedisa.
Moreno, M., Alonso-Castillo, M., Armendáriz-García, N., y Rodríguez, N. (2019). Estilos parentales y el involucramiento con el consumo de alcohol en adolescentes de secundaria. Health Npeps Journal Health Npeps, 4(2), 215-229. http://dx.doi.org/10.30681/252610103801.
Mota, R. (2014). Una reflexión hermenéutico-analógica del parentesco como carácter simbólico de la conformación de las relaciones humanas en la forma de familia. Efemérides Mexicana, 265, 264- 285.
Muñiz-Rivas, M., Vera, M., y Povedano-Díaz, A. (2019). Parental style, dating violence and gender. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(15), 1-16. https://doi.org/10.3390/ijerph16152722.
Nuñez-Fadda, S., Castro-Castañeda, R., Vargas-Jiménez, E., Musitu-Ochoa, G., y Callejas- Jerónimo, J. (2020). Bullyng victimization among mexican adolescents: psychosocial differences from an ecological approach. Environmental Research and Public Health, 17(13) 1-16. doi.org/10.3390/ijerph17134831.
Orgilés, M., Méndez, F., Rosa, A., y Inglés, C. (2003). La terapia cognitivo-conductual en problemas de ansiedad generalizada y ansiedad por separación: un análisis de su eficacia. Anales de Psicología, 19, 193-204.
Padrós, F., Cervantes, E., y Cervantes-Pacheco, E. (2020). Estilos parentales y su relación con el rendimiento académico de estudiantes de telesecundaria de Michoacán, México. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 43-56. Doi: 10.21703/rexe.20201941padros3.
Paez, A., y Rovella, A. (2019). Vínculo de apego, estilos parentales y empatía en adolescentes. Interdisciplinaria, 36(2), 23-38.
Palacio, M. (2020). Entre la nuclearización y la diversidad de las organizaciones familiares. Trabajo Social, 22(2), 21-45. Doi: https://doi.org/10.15446/ts.v22n2.80866.
Parra, Á., Sánchez-Queija, I., García-Mendoza, M., Coimbra, S., y Oliveira, J. (2019). Perceived parenting styles and adjustment during emerging adulthood: a cross-national perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16, 1-15. https://doi.org/10.3390/ijerph16152757.
Parsons, T. (1955). The american family: its relations to personality and to the social structure. En T. Parsons y R. Bales (Eds.), Family. Socialization and Interaction Process (pp. 3-33). Glencoe, Ill: The Free Press.
Pérez-Fuentes, M., Molero, M., Oropesa, N., Simón, M., y Gázquez, J. (2019). Relationship between digital creativity, parenting style, and adolescent performance. Frontiers in Psychology, 10, 2487. Doi: 10.3389/fpsyg.2019.02487.
Pineda, D., Valiente, R., Martínez-Martínez, A., Chorot, P., y Sandín B. (2017). Síntomas ansioso-depresivos en niños y su relación con los estilos educativos de los padres. Praxis, 114, 73-82. Doi: dx.medra.org/10.14635/IPSIC.2017.114.5
Pineda, J., González, R., Romero, A., y Guzmán-Saldaña, R. (2017). Percepción de estrés y prácticas parentales en estudiantes de psicología de nuevo ingreso. European Scientific Journal, 13(17), 325-339. https://doi.org/10.19044/esj.2017.v13n17p325.
Rodríguez Cruz, M. (2020). Familia migrante, escuela y comunidad en los Andes equinocciales: continuidades y cambios en la identidad cultural. Íconos. Revista de Ciencias Sociales 68, 191-210. https://doi.org/10.17141/iconos.68.2020.4128.
Román, J., Martín, A., y Carbonero, M. (2009). Tipos de familia y satisfacción de las necesidades del hijo. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 54-558.
Rosa-Alcázar, A., Parada-Navas, J., Olivares-Olivares, P., Bernal, C., y Rosa-Alcázar, A. (2019). Estilos educativos parentales y emocionales como predictores de respuesta obsesivo - compulsivas en población adolescente. Terapia Psicológica, 37(3), 241-254.
Rovaris, J., y Bolsoni-Silva, A (2018). Childrearing practices and children´s behaviours: a correlational study considering gender and school age of children. Psychology, 9(6) 1245-1261. Doi: 10.4236/psych.2018.96076.
Ruiz-Ortiz, R., Braza, P., Carreras, R., y Muñoz, J. (2017). Differential effects of mother´s and father´s parenting on prosocial and antisocial behavior: child sex moderating. Revista de Estudios sobre la Infancia y la Familia, 33(4), 1-9. Doi: 10.1007/s10826-017-0726-4.
Salamanca-Ramos, E., Chávez-Ávila, P., y Carmona-Parra, J. (2017). Percepción de la autoridad parental en adolescentes escolarizados víctimas de desplazamiento. Aquichan, 17(4), 437-447. DOI: 10.5294/aqui.2017.17.4.7
Sánchez, E., y Aymerich, M. (2002). Niveles de evidencia científica. Formación Médica Continuada en Atención Primaria, 9(10), 765-786. https://doi.org/10.1016/S1134-2072(02)75653-3.
Sanz-Arazuri, E., Valdemoros-San-Emeterio, M., Ponce-De-León-Elizondo, A., y Baena-Extremera, A. (2017). Influencia parental de la adherencia de práctica fisico - deportivo en adolescentes. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física, 33(1), 185-189.
Serna, A. (2020). Entre afectos, miedos y culpas. Socialización familiar en medio del desplazamiento forzado. Trabajo Social, 22(2), 47-72. https://doi.org/10.15446/ts.v22n2.85535.
Solis, G., y Manzanares, E. (2018). Control psicológico parental y problemas internalizados y externalizados en adolescentes de lima metropolitana. Revista Colombiana de Psicología, 28(1) 29-47. doi: https://doi.org/10.15446/rcp.v28n1.66288.
Suarez, C., Mercerón, Y., Del Toro, M., Verdecia, A., y Rojas, R. (2019). Prácticas parentales y sintomatología depresiva en adolescentes cubanos. Revista Iberoamericana de Psicología, 12(1), 19-30. https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/rip.12102.
Suárez, P., y Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Revista Psicoespaocios, 12(20), 173-198. Doi: https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776.
Torío-López, S., Peña-Calvo, J., y García-Pérez, O. (2019). Evolución de la parentalidad ´positiva: estudio longitudinal de los efectos de la aplicación de un programa de educación parental. Revisión Electrónica Interuniversitario de Formación del Profesorado, 22(3), 109-126. Doi. hhp://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.3-389621.
Tur-Porcar, A. (2017). Parenting styles and internet use. Psychology y Marketing, 34, 1016-1022. https://doi.org/10.1002/mar.21040.
Urrútia, G., y Bonfill, G. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica, 135(11), 507-511.
Valladares, A. (2008). La familia. Una mirada desde la psicología. Revista Electrónica de las Ciencias Médicas en Cienfuegos. 6(1), 4-13.
Varela, S., Castañeda, D., Galindo, M., Moreno, A., y Salguero, L. (2019). Tendencias de investigaciones sobre prácticas de crianza en Iberoamérica. Infancias Imágenes, 18(2), 247-258. https://doi.org/10.14483/16579089.14442.
Vargas-Rubilar, J., Lemos, V., y Richaud, M. (2020). Adaptación y validación argentina de una versión breve de la escala de parentalidad positiva (E2p). Liberabit, 26(2) 1-17 https://doi.org/10.24265/liberabit.2020.v26n2.08.
Vergara, L., (2017). Prácticas de crianza en la primera infancia en los municipios de Riosucio y Manzanares. Zona Próxima, 27(2), 1-12. http://dx.doi.org/10.14482/zp.27.10980.
Vilchez, J. (2019). Validación en población ecuatoriana del Child´s Report of Parental Behavior Inventory (CRPBI). Acción Psicológica, 16(2), 43–56. https://doi.org/10.5944/ap.16.2.24376.
Villavicencio, C., Armijos, T., y Castro, M. (2020). Conductas disruptivas infantiles y estilos de crianza. Revista Iberoamericana de Psicología, 13(1). Doi: 10.1016/j.ridd.2020.103735.
Villegas-Pantoja, M., Alonso-Castillo, M., Alonso-Castillo, B. y Martínez-Maldonado., R. (2014). Percepción de crianza parental y su relación con el inicio del consumo de drogas en adolescentes mexicanos. Aquichan, 14(1), 41-52.
Vives-Montero, C., Cortés-Pendón, D., López-Rubio, S., y Ascanio, L. (2017). Efectos de un programa de formación de padres para reducir conductas perturbadoras infantiles. Revista de Psicología y Psicología Clínica, 22(3), 219-227. Doi: 10.5944/rppc.vol.22num.3.2017.18299.
Wood, L., y Grau, J. (2018). Association Between Control and Child Defiance Among Puerto Rican- Origin Mothers ans Their Toddlers: A Person- Centered Examination. J Lat Psychol, 6(4) 1-17. doi: 10.1037/lat0000120.
Zuquetto, C., Opaleye, E., Freijó., Amato, T., Ferri, C., y Noto, A. (2019). Contributions of parenting styles and parental drunkenness to adolescent drinking. Revista Brasileña de Psiquiatría, 41(6) 1-7. doi: 10.1590/1516-4446-2018-0041.